L’ecosistema català de start-ups s’ha fet un lloc al Mobile World Congress (MWC). De fet, en l’edició passada -marcada per la pandèmia- Catalunya va treure tot el seu potencial per ensenyar-lo al món. Enguany, centenars de companyies catalanes han tingut un stand a l’esdeveniment per explicar el seu projecte i conéixer nous inversors. Hem fet un recull de cinc empreses emergents que, d’una manera o d’una altra, han revolucionat el congrés.

Chordata

La intel·ligència artificial ja permet traduir qualsevol cosa a dades, fins i tot el moviment. Chordata es dedica exactament a això, tal com ha explicat el seu fundador Juan Luís Casañas. L’empresa ha creat un sistema integrat de sensors que permeten traduir el moviment humà a dades 3D per tal d’utilitzar-se després en el monitoratge de moviments. Les aplicacions d’aquesta tecnologia van des dels efectes especials a les pel·lícules fins al monitoratge de pacients en recuperació. “Podem analitzar els moviments d’una persona al mil·límetre i un metge pot determinar quina classe de tractament necessita”, ha descrit el fundador.

La persona que s’ha de monitorar es posa una sèrie de sensors -normalment són uns 15 si es necessita una fotografia del cos sencer- i aquests van connectats a un ordinador que transmet les dades de moviment a una plataforma. “La nostra tecnologia és el que serien els rajos X per un traumatòleg. Permeten veure què passa amb el moviment de la persona a temps real i pot ajudar a detectar anomalies“, ha afirmat Casañas.

Minorganics

La sostenibilitat i els productes ecològics ja fa temps que es van expandir a molts àmbits, entre ells, la menstruació femenina. Minorganics és una empresa catalana que ha llançat el primer Kit de la regla. Una solució personalitzada per reduir els residus i els costos de la menstruació en una dona. “La nostra solució presenta un model de subscripció que ajuda a les dones a conèixer la seva regla“, ha explicat Anna Comas, directora general i fundadora de la companyia.

Kit de la regla de la companyia catalana Minorganics
Kit de la regla de la companyia catalana Minorganics

Així doncs, Minorganics dona diferents productes per a la regla, com per exemple compreses o tampons. “Tot ecològic i fet amb cotó”, ha descrit la fundadora. Amb un qüestionari de poques preguntes a la seva pàgina web, la seva solució presenta el millor kit per a cada dona i fa un enviament mensual i trimestral en el moment que la dona ho decideixi. “Amb tot, volem aconseguir una regla personalitzada i ecològica per a cada persona que menstrua”, ha conclòs Comas.

Aigecko

El seguiment del que mengem cada vegada és més important. Aquesta start-up catalana va sorgir de la inquietud dels seus fundadors, Petia Radeva, Marc Bolaños i Eric Verdaguer, qui explica que en un estudi de la OMS va veure que “al voltant d’un 40% de les malalties cròniques es devien a l’alimentació” i al 2013 van decidir contribuir a resoldre una mancança. D’aquesta dada es va dissenyar un producte que analitza el menjar (cuinat, beguda o aliment fresc) que consumeixes i et diu, el grup d’aliment, nom de l’aliment, ingredients i els 32 indicadors micro-macro nutricionals que el componen només mitjançant una fotografia.

Segons el que ha comentat Verdaguer, han empoderat a l’usuari amb una aplicació per poder fer un registre les 24 hores del dia de les ingestes dels usuaris i aconseguir tenir consciència nutricional d’allò que mengen: “És una solució integrada per ajudar monitoritzar les dietes i el registre que necessiten els nutricionistes”, ha declarat.

Eric Verdaguer, fundador de la companyia catalana Aigecko / J.C.
Eric Verdaguer, fundador de la companyia catalana Aigecko / J.C.

La plataforma d’Aigecko actualment treballa amb centres de salut i un equip de futbol, ja que en aquests casos és molt complicat fer el seguiment de què mengen els usuaris. A més, la plataforma també permet que sigui més senzill continuar amb els tractaments, pel fet que “no és com el gimnàs que t’apuntes i no hi vas”, ha remarcat el fundador. Aquesta companyia -que ha anat al MWC de la mà d’Acció- proposar, tal com ha descrit “el Shazam del menjar o el Fitbit de la nutrició”.

Dermavision

L’empresa catalana fundada i dirigida per Narcís Ricard ha creat una màquina que utilitza la intel·ligència artificial per fer un escàner de tot el cos i detectar amb pocs segons el càncer de melanoma. Actualment, el producte està pensat per funcionar en clíniques i hospitals on es necessita detectar els possibles melanomes o fer estudis de la pell dels pacients. “És una manera ràpida, senzilla i indolora d’aconseguir les mostres”, ha descrit Ricard.

El funcionament de la màquina és bastant senzill. Un cop el pacient entra dins de la cabina de la companyia, un robot li fa un seguit de fotografies que detecten en temps real les irregularitats de la seva pell. Automàticament, aquestes dades són enviades a la plataforma i traduïdes perquè el metge pugui veure què és el que passa. “La màquina detecta si una piga ha crescut o ha aparegut de nou a la pell”, ha simplificat el fundador de Dermavision.

Brand your shoes

La personalització d’objectes és un nou model de màrqueting i aquesta companyia catalana dirigida per Guillem Soldevila ha trobat la manera de dirigir-se a les grans marques. Brand you shoes crea sabates personalitzades per a empreses. “Nosaltres tenim fins a vuit models de sabates en els que podem posar el logo de l’empresa o el disseny que volen”, ha explicat el fundador. En aquest sentit, la companyia ja ha treballat amb grans empreses i obté comandes de les quantitas que es desitgin de parells de sabates per a implementar com a “uniforme” a les empreses.

Guillem Soldevila, fundador i director general de l'empresa catalana Brand your shoes / J.C.
Guillem Soldevila, fundador i director general de l’empresa catalana Brand your shoes / J.C.

No només treballem amb dissenys de les pròpies marques sinó que també podem dissenyar els logos prefereixin, des de zero“, ha afirmat Soldevila. Així doncs, les marques no només poden entrar a la pàgina web i fer la comanda sinó que la companyia té el seu propi equip de disseny que fa un logo personalitzat per a aquelles empreses que ho desitgin. Una de les parts que més èxit té de la companyia és el seu costumitzador en línia, és a dir, les marques poden dissenyar el logo de les sabates per internet i que els hi arribi la comenda quan ells ho destgin. Soldevila també ha afirmat que és un negoci per a empreses i no creu que “s’ampliïn a arribar al consumidor final”, ja que “no és el seu model de negoci”, ha afegit.

Nou comentari

Comparteix