Hutchison inaugura la nova fase de l’ampliació de la seva terminal Best, al Port de Barcelona. L’operació presentada aquest dijous afegeix set nous blocs de contenidors a la infraestructura, fins als 34, un 25% més; així com 1.000 nous punts de connexió per a contenidors refrigerats. Segons ha informat la companyia, a més, afegiran dues grues de moll més a l’equipament a principis del 2026. L’ampliació ha suposat una inversió total de 150 milions d’euros. Es tracta de “la inversió privada més gran de la història” a una terminala portuària a l’Estat, segons ha declarat el CEO de Best, Guillermo Belcastro.
A la presentació han assistit el ministre de Transports del govern espanyol, Òscar Puente, i el president de la Generalitat, Salvador Illa, així com el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el de Ports de l’Estat, Gustavo Santana. També hi han estat presents la consellera de Territori, Sílvia Paneque, el quart tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls, i l’alcaldessa d’El Prat de Llobregat, Alba Bou. La presentació, però, ha estat introduïda per Belcastro i el director general de Hutchison, Clemence Cheng. En la seva intervenció, Cheng ha celebrat l’operació com un “driver de competitivitat i sostenibilitat”.
Per a Puente, el creixement del Port de Barcelona garanteix que la ciutat sigui “la porta d’entrada de Barcelona des del mar”; i emmarca l’ampliació de Best en aquest full de ruta. Segons el ministre, l’actual remodelació de la infraestructura està a l’altura de “la que es va entomar fa 25 anys”. La de Hutchison té, ha recordat, “la millor terminal ferroviària dels ports mediterranis”; i contribueix a una operació que aporta prop d’una quarta part de tot el comerç exterior de l’Estat espanyol. En endavant, s’ha compromès a concretar encara més les inversions en els accesos viaris i ferroviaris al Port, executant el conveni entre institucions xifrat en 760 milions d’euros. Valls, per la seva banda, ha reivindicat l’ampliació del Port de Barcelona com el factor essencial per a projectes com Best. “La terminal existeix perquè ho vam fer, perquè diferents governs vam poder seguir un projecte”, ha raonat. I hi és, a més, en un “moment d’incertesa comercial”, en el qual la infraestructura serveix, ha defensat, per “connectar Espanya amb el món”.

El Port i el creixement econòmic
Illa, en un sentit similar, ha lloat la capacitat de Hutchison i el Port per “pensar a 10 anys vista, en com estarà l’economia de la pròxima dècada”. Així, celebra que “a Catalunya, quan ens ho proposem, sabem fer les coses ben fetes”. En aquest sentit, Bou ha exigit que “totes les obres en infraestructures” es tractin amb la mateixa cura, en clara referència a l’ampliació de l’Aeroport d’El Prat. El comentari de l’alcaldessa ha tornat a evidenciar les tensions amb el Govern d’Illa, que ha mantingut la seva posició, tot ha garantint que “totes les obres es tractaran amb la mateixa exigència”. “Estic segur que aquesta exigència arribarà des de l’Ajuntamenr del Prat”, ha afegit.
Com Puente, el president de la Generalitat ha celebrat l’impacte econòmic del Port de Barcelona, especialment per la seva capacitat de millorar l’activitat logística. “És un hub logístic únic al món”, ha descrit, per la seva proximitat a l’Aeroport, a la Zona franca i a les xarxes de transport catalanes. Sobre aquest fonament industrial, s’ha proposat “seguir creixent” econòmicament, mitjançant “polítiques que reforcin les nostres infraestructures”. Amb això, com apunta Puente, el Port va generar el 2024 més de 4.200 milions d’euros en teres de valor afegit brut. En aquest sentit, ha instat Hutchison a continuar apostant pel sistema portuari espanyol: “el seu compromís el correspondrem amb inversions públiques”, ha continuat el inistre.
Carbonell, per la seva banda, ha assegurat que el projecte de Best “s’emmarca en una visió estratègica” que correson al conjunt del Port, un que “combina eficiència i sostenibilitat”. Ha recordat, a més, que la terminal ja està entre les més reeixides de tota la mediterània. “El 2024, Best va assolir un rècord històric de contenidors, i les navilieres valoren la seva existència més enllà de xifres i indicadors”, ha raonat el president del Port. Aquest bon rendiment podrà millorar, celebren les autoritats, impulsat per l’entrada d’MSC al capital, que es va concretar el passat mes de juny, després d’una inversió d’entre 250 i 350 milions d’euros pel 50% del mateix.