El Consell de Ministres donarà llum verda aquest dimarts al conveni de finançament dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port del Barcelona. La signatura del projecte, que s’arrossega des de fa més d’una dècada, serà el pròxim 15 de novembre a la capital catalana. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha explicat que el conveni permetrà és un pas més per avançar en l’execució dels treballs per construir els nous accessos a la part sud del Port de Barcelona, que tenen un pressupost de 730 milions d’euros.
El finançament de les obres es repartirà entre el Ministeri de Transports, a través de la Direcció General de Carreteres, que aportarà 263,8 milions; Adif, que posarà 266,3 milions; i l’Autoritat Portuària de Barcelona, que injectarà els 200 milions restants. Puente ha defensat que Barcelona és un “node clau al Mediterrani”. L’esborrany del conveni es va aprovar el passat mes de juny i fa tot just unes setmanes el mateix Consell de Ministres va autoritzar Transports a finançar la seva part dels treballs.
Dos accessos, dos projectes
Les obres preveuen la construcció d’accessos viaris i ferroviaris al Port. Els projectes s’han adjudicat recentment i deixen en mans d’Adif la construcció del nou accés ferroviari, mentre que el Ministeri de Transports es farà càrrec de l’accés viari. Transports va licitar el novembre de l’any passat el contracte de serveis per a la redacció del projecte de traçat viari, amb un pressupost de 2,9 milions, i Adif va fer el mateix el passat mes de juny per 9,32 milions.
En el cas dels accessos viaris, està prevista una actuació des del quilòmetre zero de l’A-2 en totes dues calçades —situat a un quilòmetre al nord-oest de l’enllaç de Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat)— fins al quilòmetre 0,510 de l’eix principal. El segon projecte contempla el desenvolupament de l’eix que va des del mencionat quilòmetre 0,510, abans de l’estrep 1 de l’estructura E10, fins al final d’aquest, situat en el quilòmetre 5,143. També es farà un enllaç amb la Zona Franca i el Polígon Pratenc i es construirà tot l’eix ferroviari, des del quilòmetre zero fins al 2,125, que no inclou ni l’electrificació ni les instal·lacions de control, comandament i senyalització de l’anell ferroviari. Sí que està previst construir el ramal de connexió amb l’estació de Can Tunis.