Badia alerta que l’ampliació del Prat deixaria “en ben poc” l’esforç de reducció d’emissions

El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica també ha posat en valor els resultats de la implantació de la recollida "porta a porta" a Sant Andreu

El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, s’ha posicionat un cop més en contra de l’ampliació de l’Aeroport d’El Prat. Sense fer cap esment al model econòmic basat en el turisme sinó únicament des del punt de vista del canvi climàtic, Badia ha afirmat que aquest projecte faria que l’esforç de reducció d’emissions de la ciutat quedés “en ben poc”.

En el marc de la IX Jornada Ambiental que ha tingut lloc a la Universitat de Barcelona, organitzada per Família Torres, el regidor de Barcelona en Comú ha afirmat que les emissions associades a l’aeroport dupliquen les de la ciutat i que, per tant, l’ampliació “potser no és una bona idea” perquè seria donar-li “tota la feina” feta, que inclou “un canvi d’hàbits molt important” dels ciutadans en què tant les institucions com les empreses els han d’acompanyar.

En aquest sentit, Badia ha fet referència a alguns dels projectes que s’estan duent a terme actualment, com la implantació del sistema “porta a porta” a Sant Andreu, que ha aixecat polèmica entre alguns veïns. El regidor ha dit que té defensors i detractors però que “no és tan difícil i no és tan complicat” i que, a més, ha suposat un augment enorme de la proporció de residus que es reciclen, un objectiu en què la ciutat “fa anys que es troba encallada” en xifres que volten el 38% i que, en el cas de Sant Andreu, s’han pràcticament duplicat “d’un dia per l’altre.

Des d’un punt de vista més global, Eloi Badia ha afirmat, abans de “baixar als detalls”, que cal “trencar l’antagonització entre ecologia i prosperitat”, una idea en què fins i tot la Unió Europea i els Estats Units estan d’acord i en què Barcelona, com a ciutat, pot prendre un paper important. Tenint en compte que el 40% de les emissions provenen de l’energia i un altre 40% del transport, avançar en mobilitat sostenible, potenciar l’ús de la bicicleta, el transport públic i el vehicle compartit, l’electrificació del transport, l’aposta per les renovables i, especialment, la rehabilitació energètica dels habitatges de la ciutat, reduirien enormement tant el consum de recursos com, de retruc, la seva petjada de carboni.

A més, però, Badia també ha recordat que “ja és tard” per evitar els efectes del canvi climàtic i que, com que “no hem fet els deures”, cal treballar en estratègies d’adaptació, com ara els refugis climàtics o el pla d’ombres en què està treballant el consistori.

Ecologistes demanen l’aturada indefinida del projecte

Per la seva banda, la plataforma Zeroport -formada per organitzacions ecologistes, socials i veïnals- ha reclamat la paralització dels plans d’ampliació de l’aeroport i, alhora, ha denunciat la “pressió del ‘lobby’ empresarial català”, informa Europa Press. L’entitat ha reclamat que es prohibeixi “de manera indefinida” les ampliacions de l’Aeroport de Barcelona-el Prat, de l’Aeroport de Girona i, en les seves paraules, de qualsevol altra infraestructura.

L’organització ha titllat el projecte de “caprici de les elits econòmiques” i de “xantatge”. A més, Zeroport ha exigit que es destinin els 1.700 milions d’euros de pressupost per fer créixer El Prat als “serveis públics essencials” i a la transformació i relocalització de l’economia per fer front a el canvi climàtic.

Nou comentari