El Port de Barcelona prioritzarà les inversions en projectes mediambientals

La caiguda d'ingressos per la pandèmia no posa en risc projectes com l'electrificació dels molls

La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, ha assegurat aquest divendres que les inversions previstes en matèria mediambiental no es veuran afectades per la pandèmia del coronavirus ja que “són de futur” i no es poden endarrerir. La presidenta s’ha refermat en el compromís que la infraestructura redueixi l’emissió els gasos efectes hivernacle en un 50% el 2030 i que l’objectiu és fer-ho completament el 2050 mitjançant actuacions com l’electrificació de molls, que permet a creuers, ferris i vaixells de càrrega, entre d’altres, connectar-se a la corrent elèctrica i no emetre gasos contaminants mentre són a port.

Conesa ha afirmat que és “evident” que la pandèmia de la covid-19 s’ha traduït en una davallada en el tràfic del port i dels ingressos però ha volgut deixar que es poden garantir les inversions previstes per a aquest any. En aquest sentit, ha dit que hi ha una “estratègia de priorització totes les inversions mediambientals” i ha insistit que “en cap cas” quedaran afectades. Per la presidenta, l’objectiu és tenir “ports més verds, més eficaços i eficients i preparats digitalment per garantir i mantenir la cadena logística”. Conesa ha posat l’exemple l’arribada aquesta setmana del segon portacontenidors més gran del món a Barcelona, una operativa que ha estat possible per la digitalització de les terminals i perquè són vaixells mes preparats per a la reducció de les emissions.

La presidenta del port també ha comentat que “la crisi del coronavirus ha fet accelerar una sèrie de canvis que ja eren presents en el context econòmic i social”, en referència a la digitalització i al Green Deal europeu. “Cap empresa o administració es podrà plantejar el futur sense basar-se en aquestes dues palanques”, ha subratllat.

64 tones de residus flotants al port durant el 2019

El cap de Medi Ambient del port de Barcelona, Jordi Vila, ha fet un repàs de les diverses actuacions mediambientals que ja es duen a terme dins del recinte i que han fet que la qualitat de l’aigua dins del port en alguns casos arribi a ser millor que les exteriors. Ho ha atribuït, per exemple, a la posada en marxa del sanejament del port a principis de segle –en què es deriven els aigües brutes a les depuradores del Besós i el Llobregat mitjançant una xarxa de 50 quilòmetres de canonades i 20 estacions de bombeig–, a l’obertura de la nova bocana que va permetre triplicar la renovació d’aigües o al servei de recollida de residus flotants a la làmina d’aigua, d’on l’any passat es van recuperar 64 tones, de les quals un 50% eren plàstics, segons ha detallat.

Quant a la qualitat de l’aire, Vila també ha explicat que des del port es pot estudiar vaixell per vaixell i escala per escala les emissions de gasos contaminants, així com en la resta d’activitats. La majoria d’aquestes emissions provenen de les maniobres dels vaixells. El cap de Medi Ambient del port ha assegurat que d’acord amb el darrer estudi complert, de l’any 2013, la contribució dels gasos en la concentració de contaminants al conjunt de la ciutat és “relativa”. Així, les instal·lacions contribuirien en un 7,3% del total en diòxid de nitrogen i un 1,5% en partícules en suspensió de pm10, tot i que no ha descartat que pugui ser fins a un 5% per la dificultat d’estimar de forma acurada l’emissió de partícules, ha precisat.

D’altra banda, una altra de les actuacions encaminades a millorar la qualitat de l’aire és la promoció del gas natural com a combustible per a creuers, ferris i vaixells i que, segons el cap de Medi Ambient del Port, és “el més net amb diferència”. En aquest sentit, ha indicat que s’han fet 48 serveis a ferris des d’una cisterna i 22 subministraments a creuers des de gavarres. La presidenta del port, Mercè Conesa, i el cap de Medi Ambient, Jordi Vila, han participat aquest divendres al webinar El Port de Barcelona al capdavant de la revolució verda’ amb motiu del Dia mundial el Medi Ambient, acompanyats del director de R&D de la Fundació LEITAT, Laurent Aubouy, que ha fet un repàs dels diferents projectes d’economia circular i com convertir residus de dins les instal·lacions en energia.

Nou comentari