El port de Barcelona farà servir càmeres 5G per geolocalitzar millor els vaixells

El projecte pilot '5G Marítim' utilitza una solució tecnològica pionera

El port de Barcelona farà servir càmeres 5G per localitzar amb més precisió els moviments dels vaixells i millorar les maniobres d’atracada i desatracada, fent-les més segures pel personal i més ràpides, cosa que permetrà augmentar la capacitat de rotació dels bucs. El projecte pilot ‘5G Marítim’ utilitza una solució tecnològica pionera, que combina intel·ligència artificial, 5G i cloud i edge computing i que ha sigut ideada per IBM, Vodafone, Huawei, Mobile World Capital Barcelona i Fundació i2CAT i compta amb l’impuls del Govern.

La iniciativa es va començar a implementar aquest mes de juliol i s’anirà estenent pel port a mesura que es tinguin les primeres conclusions sobre el seu funcionament. La combinació d’intel·ligència artificial, cloud compunting, 5G i edge computing permetrà obtenir el posicionament de la proa i la popa i els indicadors de moviment dels vaixells amb una precisió elevada, facilitant l’assistència a la navegació en una infraestructura tan concorreguda com el port de Barcelona.

El recinte acull uns 10.000 vaixells l’any, en un període “normal”, ha recordat la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, en la roda de premsa de presentació del projecte. Segons ha explicat, durant aquest any de pandèmia, però, el trànsit de mercaderies s’ha reduït un 20% i el de passatgers un 80%, ja que només es mantenen les rutes a Balears i Itàlia.

Entrenat al núvol

L’objectiu del pilot és utilitzar la tecnologia 5G per validar la localització dels vaixells dins les instal·lacions a través d’algoritmes d’intel·ligència artificial. El funcionament tècnic es basa en un model de “xarxes neuronals profundes” –el que es coneix com a ‘deep learning’– dissenyat per IBM, que ha sigut “entrenat” en un núvol per detectar proes i popes de vaixells de tota mena. Aquest model ha estat distribuït a un servidor ubicat a la torre de control.

“Quan un vaixell entra al port les càmeres situades a la dàrsena capten les imatges en moviment i en temps real i les envien amb tecnologia 5G a la torre de control, on aquest model detecta la proa i la popa de cada vaixell. Llavors, un algoritme de geolocalització és capaç de convertir aquests punts en unes coordenades geolocalitzades precises, que s’integren a la resta de sistemes del port. El resultat és una informació de gran valor pel dia a dia de la gestió del port, exacta, precisa i en temps real”, ha resumit el director d’IMB a Catalunya, Marc Estapé.

Segons ha explicat la presidenta del Port de Barcelona, amb aquest projecte pilot els treballadors de la infraestructura podran tenir informació precisa de punts del port en els quals no hi ha radar perquè hi ha edificacions o instal·lacions com ara grues que dificulten la cobertura. A més, ha detallat que la xarxa 5G també permetrà “optimitzar la línia d’atracada” assegurant la distància entre bucs i permetent ajustar l’ocupació del moll en les zones més plenes.

Més informació a bord

Una altra conseqüència positiva que tindrà aquesta innovació per la infraestructura barcelonina és l’increment de la informació disponible pels usuaris, és a dir els capitans de vaixell, els treballadors de la torre de control o els pràctics, que són els que dirigeixen l’entrada i la sortida de vaixells. La xarxa 5G facilitaria l’assistència remota per part dels pràctics, que s’evitarien fer desplaçaments en situacions meteorològiques perilloses. “És imprescindible poder millorar l’experiència de l’atracada, sent aquest un port molt concorregut”, ha insistit Conesa.

El conseller delegat de 5G Barcelona, Eduard Martín, ha destacat la capacitat que té el 5G per a aplicar-se en projectes com aquest i demostrar que és una disrupció tecnològica que es pot transferir de manera “senzilla”. En aquest cas, tindrà un triple impacte sobre el port de Barcelona: industrial, operatiu i en l’experiència d’usuari gràcies a una tecnologia que reconeix imatges amb “igual o més precisió que l’ull humà”, ha afegit Estapé.

En aquest sentit, la directora territorial de Vodafone Catalunya i Aragó, Laura Molist, ha assenyalat que el projecte pilot “posa de manifest una de les característiques essencials del 5G”, la baixa latència de les comunicacions, cosa que permetrà que els sistemes instal·lats validin la localització dels vaixells del port “en temps real i amb gran precisió”. La companyia és l’operador que proporciona cobertura d’aquesta tecnologia, que ja ha arribat a 21 ciutats a l’Estat.

Les càmeres i el software que permet enviar la imatge en alta definició des d’una posició remota al centre de processament de dades amb un decalatge mínim les ha facilitat una altra empresa multinacional, Huawei. El director de zona nord i est de la companyia xinesa a l’Estat, Vicente Zhong, ha destacat que aquesta iniciativa és un exemple del paper que jugarà el 5G i la intel·ligència artificial en la revolució industrial que estem vivint. A més, ha assegurat que Huawei té la intenció de continuar operant a Europa “durant molts anys més” i de contribuir al desenvolupament tecnològic del continent.

Al seu torn, el conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, que també ha assistit a la roda de premsa, ha destacat que el Govern està desplegant “per terra, mar i aire” l’estratègia 5G amb les àrees 5G situades al territori català, la xarxa de nanosatèl·lits, l’estació internacional d’aterratge de cables submarins a Sant Adrià del Besòs anunciada la setmana passada i el projecte pilot presentat aquest dilluns. “Aquest serà recordat com l’any de la covid, però també serà el del punt d’inflexió cap a la digitalització del nostre país”, ha valorat.

Nou comentari