L’obertura en diumenge ha suposat 306 milions d’euros en vendes per als comerços barcelonins durant el 2023, una xifra que implica un augment de la facturació dels comerços del 9,5%. Aquesta és una de les conclusions d’un estudi de l’associació de comerciants Barcelona Oberta que analitza l’impacte de l’anomenada Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) en l’economia dos anys després de l’acord que permet obrir cada dia de la setmana entre maig i setembre.
En aquesta anàlisi es ressalta que el fet que els comerços puguin obrir els diumenges crea una “gran sinergia” amb el sector de la restauració -per cada 2,1 euros en compres es genera un euro de despesa en bars i restaurants- i suposa la creació d’entre 1.600 i 1.800 llocs de feina. Així doncs, aquesta obertura s’ha traduït en un impacte addicional de 177 milions d’euros en aquest sector. Pel que fa a la despesa en compres, els resultats també mostren un comportament diferent: la mitjana és de 86 euros, però s’enfila a 112 en els turistes i es redueix a 57 en els residents. Segons l’associació, s’atribueix al tipus de producte adquirit. Així, els residents tendeixen a comprar productes quotidians, que tenen un preu més baix.
Aposta per la continuïtat malgrat els desajustos
“Cal apostar per continuar obrint i per obrir tot l’any. Barcelona s’ha quedat sola en la gran cursa de les ciutats que obren els comerços en diumenge”, ha assegurat el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené en unes declaracions a l’ACN, on remarca que hi ha moltes empreses i organitzacions que valoren la seva ubicació “en funció de la qualitat del comerç que hi ha al voltant”. Preguntat per la denúncia que van fer els sindicats a les grans empreses que incomplien alguns dels acords del pacte d’obertura, Jené ha assegurat que aquest aspecte està “absolutament superat” i ho ha atribuït a “desajustos” en la planificació de les empreses.
Cal apuntar que aquest estudi s’ha fet a partir de 2.610 enquestes a compradors, residents de la demarcació de Barcelona i comerços de dins de la ZGAT.