Les institucions catalanes estimen que la celebració de la Copa Amèrica a Barcelona el 2024 suposarà un impacte econòmic d’entre 900 i 1.000 milions de dòlars, és a dir, fins a 900 milions d’euros. En una nota de premsa conjunta, Generalitat, Ajuntament, Port i l’agència público-privada Barcelona & Partners –que lidera la patronal Barcelona Global– han oficialitzat la victòria de la candidatura barcelonina. Les autoritats implicades han lluït unitat amb una foto conjunta aquest dimarts amb el trofeu, el més antic del món dels esports.
“La col·laboració publicoprivada plasmada a la candidatura, la qualitat de les infraestructures del Port i el compromís de la Generalitat i l’Ajuntament, han contribuït a guanyar la seu a favor de Barcelona”, sostenen. Les institucions “es feliciten per haver aconseguit el dret a acollir aquest esdeveniment esportiu mundial de gran impacte econòmic”, que celebraria la 37a edició a la capital catalana. Prometen que “atraurà a unes 2.500 persones dels equips esportius i d’organització, que passaran molts mesos a la ciutat organitzant la competició i els equips”.
Formalment la decisió l’ha pres Emirates Team New Zealand (ETNZ), l’equip vencedor de la darrera edició, a través del seu CEO Grant Dalton. Els guanyadors de la prova es queden els drets d’organització de la següent convocatòria i trien la ciutat, tot i que la decisió depèn de molts més factors pragmàtics, com l’aportació de garanties econòmiques per part de les candidatures.
L’última Copa Amèrica la va acollir la ciutat neozelandesa d’Auckland el març de 2021. Les administracions públiques catalanes han assegurat a la nota conjunta que la competició de l’any passat “va generar importants beneficis econòmics i culturals i va atreure a una audiència mediàtica de 940 milions espectadors”, un balanç que no obstant té clarobscurs. La celebració de la Copa amb la pandèmia encara molt activa a tot el món va aigualir les expectatives dels amfitrions i els va generar unes pèrdues de 156 milions de dòlars neozelandesos (més de 97 milions d’euros) segons la premsa local.
“Barcelona ha estat seleccionada per la qualitat de les instal·lacions del Port, la diversitat d’espais destinats a la competició, l’experiència de la ciutat en acollir grans esdeveniments esportius, la seva afició als esports nàutics i la seva oferta educativa i d’oci”, sostenen els firmants de la candidatura. A més, insinuen que s’ha promès obra pública per ampliar la capacitat nàutica de la ciutat: “Els organitzadors han valorat la col·laboració publicoprivada demostrada a la candidatura, les infraestructures que Barcelona ja té, i que posarà en marxa de cara a l’esdeveniment, i la força de la marca Barcelona”.
L’aportació econòmica exigida per afrontar la competició de moment va a càrrec de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, que compten amb el suport d’un grup d’inversors privats com a avaladors, reunits per l’agència Barcelona & Partners.
L’edició 2024 a Barcelona, a nivell esportiu, tindrà dues novetats. D’una banda per primer cop la Copa Amèrica tindrà una regata femenina. I d’altra banda, inclourà el Projecte Hidrogen per al desenvolupament de motors d’hidrogen a les embarcacions de suport.
“És un esdeveniment esportiu històric, que té una gran projecció i reconeixement a nivell internacional, tant des del punt de vista econòmic com turístic”, valora al comunicat el president de la Generalitat, Pere Aragonès. “No és només una activitat esportiva d’uns mesos, sinó un esdeveniment que pot generar un retorn d’anys i que pot deixar un llegat molt important per a Catalunya”, afegeix.
L’alcaldessa Ada Colau ha assegurat que l’esdeveniment “ha de servir per a promocionar la ciutat en el món després de la pandèmia, per enfortir la tradició barcelonina d’aquest esport en una ciutat de mar i, a més, per donar una empenta al sector emergent de la innovació i la tecnologia, vinculades a la nàutica”.
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha posat el Port Vell “a la disposició de la ciutat i del país” i ha apostat per aprofitar “les infraestructures que ja té el Port, impulsar l’economia i l’ocupació i fer que la Copa Amèrica deixi un llegat perdurable”.
La presidenta de Barcelona Global, Aurora Catà, ha escombrat cap a casa: “L’associació de la marca Barcelona amb la Copa Amèrica de Vela és una demostració de tot el que es pot aconseguir amb una col·laboració publicoprivada”. “Estic convençuda que aquesta unió serà garantia d’èxit en tots els aspectes: econòmic, social, organitzatiu i per al públic”, ha dit.