Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Illa vol prendre una decisió sobre l’ampliació del Prat “abans de l’estiu”

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat que vol prendre una decisió sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-El Prat “idealment abans de l’estiu”. En una entrevista a RTVE, Illa ha avançat que la comissió tècnica que treballa l’ampliació podria tenir el seu informe en qüestió de “dies o setmanes”. L’enèsim capítol del debat arriba després que el Prat hagi tancat el 2024 amb un rècord històric de passatgers que el situa a un pas del col·lapse tècnic i un començament del 2025 en el qual l’aeroport bat cada mes el rècord de viatgers.

Illa ha explicat que vol prendre la decisió final sobre l’ampliació del Prat amb el “màxim rigor tècnic” i ha avançat que intentarà buscar “consens polític”, tot i que ha insinuat que la falta d’acord no serà un escull per definir el posicionament de la Generalitat. Amb tot, el president català és conscient que haurà de fer malabars per trobar un encaix polític i social per tirar endavant l’ampliació, que ha aixecat molta polseguera a Catalunya.

Passatgers a l’aeroport del Prat / ACN

Tant el PSC com Junts s’han mostrat clarament partidaris d’ampliar l’aeroport, mentre que els Comuns s’hi oposen frontalment i ERC s’inclina més a buscar una solució de gestió que inclogui la connexió ferroviària del Prat amb els aeroports de Girona i Reus. “És difícil, però és el millor”, ha dit Illa amb relació a les negociacions polítiques per trobar consens al Parlament. “Voldria no demorar-me massa”, ha insistit.

El grup de treball, que es va constituir el gener del 2024, amb Pere Aragonès com a president, està format per tècnics del Departament de Territori i del Ministeri de Transports. S’han creat diferents equips per tractar qüestions com el model de governança, la millora de la infraestructura i les connexions ferroviàries amb l’aeroport, tot i que el tema central, i més urgent, és el de l’ampliació del Prat. Amb el canvi de Govern, els treballs s’han demorat en diverses ocasions. De fet, a l’octubre la comissió es va tornar a reunir i llavors es va dir que l’informe de recomanacions podria estar llest a començaments d’aquest any, però un cop més la publicació de l’informe s’ha endarrerit.

L’ampliació del Prat, amb anys de retard

La decisió sobre la polèmica ampliació del Prat porta anys de retard per la falta d’acord a Catalunya. A finals del 2021, el govern espanyol va aprovar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA II) d’Aena sense cap partida per al Prat perquè no hi havia prou consens polític. El gestor aeroportuari treballa ja amb la següent actualització del document, el DORA III, que comprèn el període 2027-2031 i en el qual voldria poder incloure les inversions per ampliar el Prat. De fet, Aena espera tenir una resposta definitiva abans de la primera meitat del 2026 per poder tancar els serrells de l’operació amb temps. El gran problema, fins ara, és que totes les propostes que s’han posat sobre la taula inclouen l’allargament de la pista de mar que obligaria a malmetre espais protegits com la llacuna de la Ricarda o el Remolar.

Per això, en els últims mesos el PSC s’ha esforçat molt a remarcar que posaran sobre la taula una opció per ampliar el Prat sense tocar la Ricarda. “No vull anticipar cap qüestió”, ha dit quan li han preguntat per la proposta d’allargar només 300 metres la tercera pista, una alternativa que permetria salvar la llacuna protegida. El comitè d’experts nomenat per l’Ajuntament de Barcelona es va expressar en la mateixa línia fa unes setmanes i va apostar per allargar la pista “preferentment” sense tocar la làmina d’aigua de la Ricarda, tot i que no va decantar-se per cap proposta en concret. Amb tot, qualsevol projecte d’ampliació obligaria a detallar compensacions ambientals perquè afecta zones de la xarxa europea Natura 2000.

Més notícies
Notícia: El Prat, sense aturador: tanca el primer trimestre amb rècord de viatgers
Comparteix
L'aeroport barceloní ha superat els millors registres històrics a mes de l'any
Notícia: Un assessor de Collboni pressiona per l’ampliació de l’aeroport del Prat
Comparteix
El president del Comitè Assessor d'Infraestructures de l'Ajuntament afirma que "300 metres més de pista han de poder encaixar"
Notícia: Junts i ERC retreuen al PSC que cedeixi la gestió del Prat a Madrid
Comparteix
L'oposició critica a Collboni que l'informe del grup d'experts és inexacte i no resol dubtes sobre l'ampliació
Notícia: El comitè d’experts de Collboni evita mullar-se sobre com s’ha d’ampliar el Prat
Comparteix
Aposten per ampliar l'aeroport “preferentment” sense afectar la Ricarda, però no ofereixen una solució concreta

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a maig 12, 2025 | 10:25
    Barceloní. maig 12, 2025 | 10:25
    És a dir: adeu-siau, Ricarda.

Respon a Barceloní. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa