Les botigues més genuïnes de Barcelona disposen ara d’un llibre-guia que els retrata no només per la posteritat, sinó per al dia a dia. Emblemàtics Barcelona posa cara a un centenar d’establiments i convida als barcelonins a redescobrir a ciutat a través seu, incorporar-los a la vida quotidiana per garantir la supervivència del petit comerç més arrelat. És una iniciativa del Fons d’Imatges del Comerç de Catalunya (FICC) amb el suport de l’Associació d’Establiments Emblemàtics de Barcelona, que han presentat aquest dimarts en un dels espais ressenyats –el Cafè de l’Òpera de la Rambla– amb un èxit de públic que ha desbordat als organitzadors.
L’autor del llibre i de les imatges, el fotògraf Esteve Vilarrúbies, ha explicat que la guia tindrà continuïtat per retratar més comerços singulars. Vol servir de base per a rutes i itineraris que incorporin aquest patrimoni arquitectònic i sentimental al relat de la ciutat, tant per als visitants com per als veïns. A més la guia –que és trilingüe: català, castellà i anglès– disposa d’una versió a Internet: un portal on ja es poden consultar la història i oferta de cada comerç, veure imatges antigues i actuals i fins i tot tafanejar-ne l’interior amb sorprenents tours virtuals. De la versió impresa n’han fet una tirada d’uns 2.500 exemplars, que comercialitzaran a cinc establiments també molt especials: la casa Beethoven, la llibreria Sant Jordi, l’editorial Boileau, Gràfiques Molero i la llibreria Àngel Batlle.
Esteve Vilarrúbies amb el llibre-guia de comerços emblemàtics de Barcelona / MMP
La guia s’organitza en 10 capítols, un per cada districte, i qualifica amb una, dues o tres estrelles el valor patrimonial de cada local en funció del percentatge d’elements originals que conserva. “Ara que estem en eleccions, demanaria als partits que facin propostes assumibles i sinceres per protegir els petits comerços emblemàtics i que així si refem aquest llibre d’aquí 10 anys encara hi siguin tots”, ha demanat Vilarrúbies durant la presentació, que ha reunit polítics municipals, representants d’entitats comercials, a l’exconsellera Laura Borràs i al divulgador Lluís Permanyer, entre altres noms destacats.
Èxit de públic a la presentació del llibre-guia de comerços emblemàtics de Barcelona / MMP
Tot i així, els impulsors han recalcat que el destí dels aparadors més genuïns no només depèn de l’administració i de les lleis, sinó que sobretot “cal un compromís ciutadà perquè pervisquin”. L’associació que els agrupa fa temps que demana al consistori que els ajudi en la difusió i a identificar els establiments més destacats amb codis QR que n’expliquin la història. “Quan hi anem a parlar tothom està sempre d’acord, el que falta és fer-ho realitat!”, han insistit. La Generalitat, ha apuntat l’exconsellera Borràs, “treballa per declarar-los Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) o Local (BCIL), el que els donaria una certa protecció com a mínim pel que fa a l’obligatorietat de preversar l’estètica històrica de l’establiment.