Barcelona està amb nivells turístics prepandèmics. Entre gener i agost d’aquest any, el nombre de turistes que ha pernoctat a la ciutat s’apropa als 8,5 milions. Aquesta dada suposa un increment del 5,9% respecte a l’any passat i un 3,8% per sota del 2019. El juliol, l’acumulat dels set primers mesos superava els 7,2 milions de visitants. Els efectes del turisme massiu i descontrolat sobre Barcelona són evidents en l’habitatge, el transport públic, la neteja, la seguretat i l’ocupació de l’espai públic, entre altres aspectes. I això dispara els costos dels serveis públics. Amb aquest panorama, el govern de Jaume Collboni ha decidit posar el focus de la pressió fiscal per al 2025 en l’àmbit turístic. Aquest dimecres, a la comissió d’Economia i Hisenda, es debatrà i votarà la tramitació inicial de les ordenances fiscals. Amb algunes diferències, Barcelona en Comú i ERC comparteixen el full de ruta de Collboni de fer que l’activitat turística pagui més. Els tres partits encara estan ultimant les negociacions i ni Comuns i republicans han volgut donar per fet el seu vot favorable a les ordenances fiscals, però l’acord podria estar pròxim i, almenys en el cas dels Comuns, anunciar-se aquest dimarts.
En què es concretarà aquest augment de la fiscalitat en l’activitat turística si les ordenances s’aproven? Tot dependrà de quins siguin els acords definitius, però, d’entrada, la proposta del PSC és augmentar l’IBI als hotels de luxe de la ciutat. El divendres passat, el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica Jordi Valls va explicar que es tracta de 233 immobles edificis d’oci i hostaleria, dels quals 208 són hotels, que tenen un valor cadastral de més de 5,2 milions. En un 63,5% dels hotels, són fons d’inversió o societats patrimonials i la idea del govern és que passin a pagar un IBI diferenciat de l’1,08%, quan fins és de l’1%. Un dia abans que Valls exposés els plans fiscals del govern, la regidora dels Comuns Janet Sanz, ja havia expressat la mateixa necessitat, tot i que ella va plantejar que l’augment fos fins a l’1,3%. La recaptació prevista és de 2,8 milions més a l’any, segons el govern, i els Comuns parlen de més de 10.

Els autocars turístics, uns 80 euros al dia
Collboni vol crear també una nova taxa per gravar els autocars turístics. És la Zona Bus 4.0, que té com a objectiu ordenar i limitar l’estacionament d’aquests vehicles a la ciutat. El tribut que es vol posar en marxa és de 35 euros per autocar i dia. D’altra banda, si s’aproven les ordenances fiscals, els titulars dels autocars discrecionals hauran de pagar una altra taxa de tres euros si volen parar en zones de gran afluència o entorns singulars, com la Sagrada Família, perquè els turistes pugin o baixin. Aquests diners s’hauran de desemborsar per cada operació que es dugui a terme. A més, l’Ajuntament planteja augmentar un 12% la taxa d’ocupació de l’espai públic per aquests vehicles. Amb totes aquestes mesures, els càlculs que fa el govern municipal és que el propietari de cada autocar hagi de pagar 80 euros al dia en lloc dels 20 actuals, amb una recaptació total d’uns tres milions.
L’augment de la pressió fiscal al turisme arribarà també al Port de Barcelona, amb un IBI més elevat a les terminals de creuers, ja que són Béns Immobles de Característiques Especials (BICE). En el conjunt de la ciutat, són 130 edificis o infraestructures, entre els quals hi ha també els ports comercials o els túnels de peatge. El govern de Collboni vol aplicar un increment progressiu en tres anys i passar del 0,80 a l’1,30% el 2027. Amb la pujada del 2025, si s’aprova, l’impacte econòmic serà de 4,42 milions.
L’entrada al Park Güell més cara
A la taula de negociacions entre Comuns i PSC hi ha també un augment del preu de l’entrada a la zona monumental del Park Güell. Sanz va reclamar que fos el doble de l’actualitat i passar dels 10 als 20 euros. En el seu argumentari, la regidora considera que és un monument que s’ha d’apropar al que costa entrar a la Sagrada Família i vincula aquest increment amb la “recuperació pública” de l’espai davant la “mercantilització” que hi està impulsant Collboni, amb actes privats vinculats al luxe com la desfilada de Louis Vuitton d’abans de l’estiu. A travès del tinent d’alcaldia Valls, el govern de Collboni va expressar que estaria d’acord amb un augment del preu de l’entrada, però no va concretar si seria del doble o menys, i va dir que ho traslladaria a l’empresa Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), que és qui gestiona el recinte.

Amb l’anunci de la sortida d’Ada Colau, prevista per aquest octubre, Comuns i PSC exhibeixen una bona sintonia que s’ha plasmat aquest cap de setmana amb el compromís per part de l’alcalde a tramitar abans de finals d’any la regulació dels lloguers de temporada a Barcelona. Aquest acord, juntament amb la petició de congelar el preu del transport públic per al 2025 (una decisió que depèn principalment de la Generalitat), i demanar al Port l’eliminació de dues terminals de creuers, és un primer pas entre Comunes y socialistas per tancar un acord per als pressupostos municipals del 2025, els quals endarreriran la seva tramitació pels congressos polítics que diferents formacions han de fer aquesta tardor.
Els Comuns creuen que pot apujar-se més l’IBI als hotels
No obstant aquesta millora de les relacions, fonts dels Comuns asseguren que l’acord, tot i està pròxim, no està tancat. Els Comuns veuen insuficient la pujada de l’IBI als hotels de luxe -volen que sigui del 0,3%- i afegeixen que el govern s’ha de comprometre a incrementar l’entrada al Park Güell.

ERC proposa doblar la taxa turística
ERC és el tercer partit que planteja cobrar més taxes i impostos al turisme. La proposta més destacada dels republicans és doblar el recàrrec municipal de la taxa turística que els turistes paguen per persona i nit a la ciutat. Des de l’1 d’octubre, el cost per cada visitant és de quatre euros, el màxim permès. El regidor Jordi Castellana considera que és insuficient i defensa doblar la taxa fins als vuit euros. Els càlculs que fa el grup municipal, que al consistori encapçala Elisenda Alamany, és que amb aquest increment la ciutat rebria un total de 192 milions d’euros que suposarien uns 50 milions nets de benefici per invertir en educació, mobilitat i habitatge, entre altres polítiques. Segons Castellana, ciutats com Venècia, Amsterdam o Nova York ja apliquen taxes com les que els republicans volen per a la capital catalana. En aquest cas, no és una decisió que pugui prendre l’Ajuntament, ja que és un increment que ha d’aprovar el Parlament de Catalunya i les ordenances fiscals municipals regular-ho.
Les intencions d’ERC d’apujar la taxa turística ha posat en peu de guerra al Gremi d’Hotels, la patronal del sector. En un comunicat, ha denunciat “l’asfíxia fiscal” a què se sotmet als hotels, i ha assegurat que si la proposta republicana tira endavant “amenaça de destruir la competitivitat d’un teixit empresarial clau per al desenvolupament econòmic i social”. El Gremi titlla la iniciativa superficial i orientada a proclames electoralistes i exigeix més rigor a una formació política que vol entrar a formar part del govern municipal. “Afirmacions que alimenten la idea peregrina que l’activitat turística és deficitària econòmicament per Barcelona i, per tant, subvencionada pels barcelonins, són alarmants, incendiàries i totalment incorrectes”. Els hotelers recorden que aporten a la Generalitat i l’Ajuntament amb l’Impost turístic i el recàrrec municipal al voltant de 120 milions d’euros l’any, el tercer ingrés més important del pressupost municipal.

Els hotelers parlen d’objectius recaptatoris
Els hotelers han carregat també contra la intenció del govern de Collboni d’apujar l’IBI als hotels de luxe. El Gremi acusa l’Ajuntament de fer el plantejament sense diàleg previ amb el sector, sosté que la proposta d’increment “ataca i desincentiva” el desenvolupament d’un producte turístic de qualitat a Barcelona i valora que només persegueix “objectius recaptatoris i electoralistes”. D’aplicar-se les mesures proposades, el Gremi d’Hotels afirma que pot afectar a la contractació de personal -el sector dona feina a unes 35.000 persones- i la competitivitat, i diu que “atempten contra la bona marxa del sector hoteler global de la ciutat”. La patronal assegura que els empresaris “han assumit riscos d’inversió, generació d’ocupació i manteniment d’una oferta competitiva”.
A més de proposar un augment de la taxa turística, ERC planteja que els turistes paguin pel que embruten a la ciutat i, de retruc, rebaixar la taxa de residus a la ciutadania, un tribut que el govern de Collboni ha proposat augmentar per adaptar-se a l’entrada en vigor de la Llei 7/2022, que determina l’existència d’una taxa no deficitària que cobreixi el 100% dels costos de prestació del servei. En aquest sentit, ERC vol dur al plenari d’octubre una proposició per intentar rebaixar la taxa de residus a la ciutadania. Ara, el partit està estudiant a través de quin mecanisme es pot aplicar aquesta proposta per fer que els turistes paguin el que embruten, però assegura que és viable. El que sembla clar és que la tramitació es preveu llarga perquè implicarà segurament canvis en la llei de residus estatal.

Com els Comuns, fonts d’ERC no han volgut avançar el sentit del seu vot del dimecres, ja que les negociacions encara no estan tancades. El govern de Collboni veu amb bons ulls apujar la taxa turística i el divendres Valls va avançar que el PSC donarà suport a la proposta quan arribi al Parlament. Aquest dilluns la directora de Turisme de Catalunya Cristina Lagé ha dit que ho estudiaran. Lagé també s’ha mostrat favorable a obrir la porta a nous impostos turístics, ja que els turistes són “residents temporals” i han de col·laborar en l’economia del país. Republicans i socialistes a l’Ajuntament tenen tancat un preacord per a formar un govern a la ciutat a l’espera que les bases d’ERC a la ciutat l’avalin.
Junts diu que es criminalitza al sector turístic
Enmig de les negociacions entre els tres partits d’esquerres del consistori, Junts per Catalunya-Trias per Barcelona ja ha dit que votarà en contra de les ordenances fiscals. En opinió del president del grup municipal Jordi Martí Galbis, les ordenances fiscals de Collboni “criminalitzen” el sector turístic i suposen un augment de la pressió fiscal a la ciutadania. Segons Martí Galbis, el PSC no ha negociat res amb ells i creu que “la situació financera de l’Ajuntament i els seus comptes permetria almenys una contenció fiscal per alleugerir el dia a dia de la gent de Barcelona, d’una banda, i per afavorir també l’activitat econòmica a la ciutat sostenible i que genera ocupació de qualitat, de l’altra”. Junts veu les ordenances fiscals no són cap sorpresa. “Són les del tripartit, les de l’acord ja tancat amb els Comuns i ERC sobre el pressupost municipal de l’any que ve”.
També el PP votarà en contra de les ordenances fiscals. El regidor Juan Milián diu que els impostos i taxes per al 2025 proposades suposen “una asfíxia fiscal” de sectors econòmics estratègics per a la ciutat, com el turisme. Els populars veuen “persecució” al sector turístic, un fet que afectarà directament “a les famílies que viuen d’aquesta activitat, ja que el turisme augmenta també els ingressos del comerç local i la restauració de la ciutat, a més de generar llocs de feina”. El grup municipal de Daniel Sirera opina que l’IBI que s’aplica a la ciutat és massa elevat i critica l’augment previst de la taxa de residus d’un 19%, “un esforç fiscal que provoca que continuï creixent el nombre de famílies autònoms i Pimes que no poden arribar a finals de mes”.