L’aixecament de diverses barreres de peatge a Catalunya des de l’1 de setembre és, a parer del consistori que lidera Ada Colau, una decisió que deixa entreveure mancances. Vist amb un cert recel per l’impacte mediambiental, el govern municipal considera que s’hauria de desincentivar l’ús del cotxe i que es podria plantejar el pagament per ús d’algunes d’aquestes vies que ara han quedat sense peatge. Especialment, però, reclamen a la Generalitat que aclareixi quina gestió pública es farà a partir d’aquestes infraestructures.

Ho ha explicat la tinenta d’alcaldia d’Infraestructures i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, que ha instat la Generalitat a concretar una “proposta realista, realitzable i que es pugui aplicar com abans millor” de gestió pública de les infraestructures.
La regidora dels Comuns ha defensat un model que incorpori “el pagament per ús” de les autopistes i autovies per desincentivar-ne la circulació. Aquesta és la proposta i petició del govern barceloní dos dies després que s’aixequessin la majoria de peatges a Catalunya.
“Anem una mica tard. M’hagués agradat que l’1 de setembre tinguéssim un model clar”, ha afirmat la tinenta d’alcaldia, que ha criticat que es generin expectatives de poder utilitzar les autopistes perquè són gratuïtes mentre això agreuja el problema de contaminació.
La tinenta d’alcalde també ha avisat que les directrius de la Unió Europea marquen que l’any 2024 totes les vies d’alta capacitat han de tenir una gestió pública que en desincentivi l’ús, com a eina per lluitar contra l’emergència climàtica.