Els ciclomotors lideren la lenta implantació del vehicle elèctric a Barcelona

Les 49cc suposen més del 60% de les matriculacions anuals gràcies al ‘boom’ de les companyies de motos compartides

La implantació del vehicle elèctric a Barcelona és un procés lent i que tot just fa dos o tres anys que ha començat a agafar volada. L’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), la baixada general dels preus i la imminent regulació dels vehicles compartits fan preveure un entorn molt més favorable per a la seva expansió, però de moment els ciclomotors són els grans protagonistes del mercat del vehicle elèctric i suposen més del 60% de les matriculacions a la capital catalana, que s’han multiplicat per cinc des del 2016, segons les dades del departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona.

Fins al novembre del 2019 s’havien matriculat 3.219 vehicles elèctrics a Barcelona, un 6,2% més que l’any anterior i que representen al voltant del 8% de totes les matriculacions. D’aquestes, 2.119 eren ciclomotors, que es van disparar un 15%. El turismes, per la seva banda, van registrar un creixement espectacular del 58% respecte el 2018 i van aconseguir la xifra rècord de 766 matriculacions. En canvi, les motocicletes elèctriques –de més de 50cc– es van enfonsar un 64% i van caure fins a les 224 unitats. 

Evolució de les matriculacions de vehicles elèctrics a Barcelona / Piktochart

Evolució de les matriculacions de vehicles elèctrics a Barcelona / Piktochart

El ‘motosharing’ obre camí

L’aclaparadora majoria de matriculacions de ciclomotors té una explicació molt clara: la creixent presència a Barcelona de companyies de motos compartides com eCooltra, Scoot o Movo, que, tot i operar en una situació d’al·legalitat –l’adjudicació de llicències es resoldrà en els pròxims mesos–, han fet una inversió molt gran. De fet, les estadístiques municipals, que es basen en les dades de la DGT, constaten que gairebé el 80% de tots els ciclomotors matriculats el 2019 eren propietat d’empreses, una xifra molt semblant a la del 2018, quan va començar el boom dels ciclomotors elèctrics.

En canvi, la manca d’una regulació específica per al cotxe compartit –que, a diferència de les motos i les bicicletes, no està a prop de ser una realitat– alenteix l’entrada de cotxes elèctrics al parc de vehicles barceloní. Com en moltes altres revolucions tecnològiques, les grans empreses van ser les primeres a introduir el cotxe elèctric a les seves flotes de vehicles i la falta d’una normativa adequada i de places d’aparcament especials han impedit que les multinacionals del cotxe compartit que aposten pel vehicle elèctric s’implantin a la ciutat.

Una transició lenta

La transició cap a un parc de vehicles menys contaminants és lenta i només en els dos últims anys ha fet un tímid salt qualitatiu. A finals del 2018 –últim any amb dades oficials–, l’Ajuntament de Barcelona tenia registrats 6.339 vehicles elèctrics a la ciutat, una xifra que representa el 0,77% dels més de 827.000 que consten a les estadístiques de la DGT. Tot i això, el 2017 aquest percentatge era de només el 0,4% i el 2016 del 0,2%, o sigui que en els últims tres anys el parc de vehicles elèctrics s’ha incrementat amb una progressió geomètrica. 

Radiografia del vehicle elèctric a Barcelona / Piktochart

Radiografia del vehicle elèctric a Barcelona / Piktochart

Si s’hi afegeixen els vehicles que utilitzen altres combustibles alternatius com el biodièsel, el gas natural liquat o el gas natural comprimit, el nombre total de vehicles menys contaminants augmenta fins als 12.700, tot i que només suposen l’1,5% del total. Pel que fa a la resta de combustible, els vehicles de gasolina segueixen en clar augment i el dièsel manté una progressiva pèrdua de quota de mercat.

Ciutat Vella, districte elèctric

El districte de Ciutat Vella és, amb diferència, el que més vehicles elèctrics té registrats. Segons les dades de la DGT, al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera hi ha matriculats gairebé 2.500 vehicles elèctrics, és a dir, el 39% de tota la ciutat. Això s’explica en bona part perquè companyies com eCooltra, una de les companyies líder en motos elèctriques compartides, té la seva seu al barri. Per darrere, però a molta distància, hi ha la Zona Franca, on moltes empreses han optat per electrificar les seves flotes.

A banda d’aquestes dues anomalies, els barris amb una major presència de vehicles elèctrics privats són tots a la zona alta de Barcelona: els dos Sant Gervasi i les Corts registren 300 i 500 vehicles cadascun (vegeu mapa).

Nou comentari