El benefici hoteler ja va caure un 38% a Barcelona abans de la pandèmia

La cancel·lació del MWC i la por al virus van causar un important sotrac de gener a març | La caiguda va ser 11 punts inferior a l'Estat

L’ingrés mitjà per habitació disponible en els hotels (RevPAR) ja havia caigut un 38% a Barcelona abans de la pandèmia, segons el Baròmetre del Sector Hoteler elaborat per STR i Cushman&Wakefield. Durant els mesos de gener i febrer de 2020, la majoria dels mercats urbans i turístics van experimentar creixement en l’ocupació. A Barcelona, en canvi, els ingressos per habitació van patir una davallada del 17% a conseqüència de la cancel·lació del Mobile World Congress (MWC). Al març, la crisi del coronavirus va provocar una caiguda dels ingressos i l’ocupació del mercat hoteler.

A l’Estat, els ingressos per habitació disponible han caigut 11 punts menys: un -27% en el primer trimestre. Barcelona és la ciutat amb la major davallada en els primers tres mesos de l’any, seguida de València amb un descens del 29%; Córdoba i Sevilla, amb un 28%, i les Illes Balears, amb un 27%. Ara el sector concentra els esforços en atraure la demanda interna.

El miratge de la recuperació xinesa

De cara les perspectives de futur, STR i Cushman&Wakefield recomanen fer seguiment de la situació en altres mercats, com la Xina. A principis de maig, el país tenia prop del 90% dels hotels oberts i les operacions s’havien recuperat fins al 50% en alguns destins. “El fet que a Xina molt turisme sigui nacional no permet extrapolar conclusions, però si demostra com pot ser la reactivació”, conclouen a través d’un comunicat.

A l’espera de les decisions sobre el trànsit aeri i l’obertura de fronteres, el sector hoteler estatal concentra els esforços en la demanda interna “en destinacions de baixa intensitat”. En algunes localitats més properes a la frontera, el turisme francès o de Benelux podria ser “important” per a la recuperació. “L’objectiu a Espanya ha de ser garantir la liquiditat i continuïtat de les empreses hoteleres per, a poc a poc, elaborar plans de reinici basats en la confiança i seguretat”, ha manifestat el soci i codirector de Cushman&Wakefield Hospitality, Albert Grau. Afegeix, a més, que “2020 serà sense dubte un exercici de supervivència”.

Nou comentari