Bars i comerços apuren l’últim cap de setmana abans de les noves restriccions

El sector lamenta la "incertesa" que li toca viure just abans de Nadal

Comerciants i restauradors encaren amb “incertesa” el cap de setmana abans de les noves restriccions del Procicat que entraran en vigor dilluns i que afecten, sobretot, la restauració. Aquest dissabte i diumenge seran els últims dies en què bars i restaurants podran servir sopars fins a l’11 de gener. El Govern ha aprovat més limitacions davant de l’augment continuat dels contagis i de la velocitat de propagació (Rt) que s’ha situat a 1,41 aquest divendres, encenent les alarmes de les autoritats sanitàries.

Amb les noves mesures anunciades, la restauració ha carregat durament contra el Govern, qualificant de “nefasta” la seva gestió. Per altra banda, el comerç celebra poder mantenir l’activitat per “assegurar la supervivència” del sector. La restauració ja ha afirmat que les noves restriccions són “una declaració de guerra” a un sector que ja ha patit molt en els últims temps, segons la valoració el Gremi de Restauració de Barcelona. El Gremi ha acusat les conselleries que ocupen càrrecs d’Esquerra Republicana de “tenir una obsessió malaltissa amb el sector”, en paraules del seu director general, Roger Pallarols.

Sense repunt d’última hora

De cara al cap de setmana, els restauradors no preveuen un gran repunt de clients. “Si hi ha algun augment aquest cap de setmana, serà molt residual”, ha afirmat Pallarols. “El consum no estava funcionant bé des de l’obertura, era molt més habitual que hi haguessin taules buides que no les imatges cridaneres que s’han fet servir amb interès per posar aquestes restriccions sobre la taula. […] Ens trobarem amb un cap de setmana on hi hagi un consum residual”, ha assegurat.

De fet, la poca confiança ha portat alguns locals a tancar divendres mateix per falta d’ingressos, com el restaurant Maestró de Barcelona. Altres, ja han patit les primeres cancel·lacions de reserves durant els dies de Nadal, com el restaurant Cinco Jotas. “Per Nadal teníem l’esperança de tenir un aforament del 50%, però no ha estat així”, ha lamentat el seu gerent Aitor Íñiguez.

Els empresaris consultats per l’ACN asseguren que les noves decisions “limiten encara més” la recuperació i alguns, com el director de la Cerveseria Catalana de la Rambla de Barcelona, Claudio Rojas, creuen que “la restricció d’horaris és l’estupidesa més gran de totes” i en el seu cas només els deixarà treballar dues hores perquè no fan esmorzars. “L’únic moment on hi podia haver una punta de consum per intentar equilibrar despeses, que era Nadal, el Govern ho impedeix i condueix la socialització a l’àmbit privat que és on tenim els problemes”, ha lamentat Pallarols.

El comerç es conforma amb obrir

Des del sector comercial celebren que les noves mesures anunciades aquest divendres pel Govern no contemplin el tancament de negocis, un fet que hauria suposat “l’estocada definitiva”, en paraules del president de PIMEComerç, Àlex Goñi. Pel president de Comertia, David Sánchez, aquest 2020 ha estat “un any de supervivència” i tan sols demana que els diferents establiments puguin tenir “una activitat mínima” per evitar la desaparició dels negocis. “No ens queda més que ser molt responsables durant els pròxims mesos i admetre que l’activitat no serà la mateixa que any anteriors”, afegeix Sánchez.

No obstant això, PIMEComerç segueix mostrant-se preocupat pels efectes col·laterals que les noves restriccions a l’hostaleria poden tenir pel comerç. “Per a moltes empreses el Nadal és el darrer tren per decidir si tancaran definitivament”, comenta Goñi. “Si les mesures segueixen prenent-se envoltades d’incerteses, la caiguda del sector pot ser molt forta”, afirma. Segons els càlculs de la patronal, vora el 12% dels locals comercials es mantenen tancats, però la xifra podria disparar-se fins al 35% si s’imposen noves restriccions.

En general, el sector encara la campanya de Nadal amb certa resignació, tot i que alguns comerços no volen deixar passar l’oportunitat per salvar l’any. És el cas de la sabateria Casas, amb una cinquantena de botigues repartides per tot Catalunya. “Nosaltres afrontem el Nadal de forma esperançada”, reconeix un dels gerents de la companyia, Jordi Casas. “Aquest any ja preveiem que la situació serà complicada, […] però la nostra ambició és recuperar unes vendes que han estat molt dèbils durant tot l’any”. Enguany, Casas reconeix que l’empresa ha fet ofertes i rebaixat preus “com mai”. En línia amb el que comentat la resta de representants del sector comercial, el missatge està clar. “L’important d’aquesta campanya “és sobreviure”, conclou.

Nou comentari