La moto és un dels vehicles més comuns de la ciutat de Barcelona. I cada cop ho és més. Segons dades de la patronal Anesdor, la capital catalana ha sumat 36.056 motos més durant el 2022, el que implica un augment del 3,3% de la flota d’aquests vehicles. Aquestes xifres consoliden la moto com un dels principals vehicles privats de Barcelona, que registra una de les pujades més grans de Catalunya. Només té per davant Tarragona, que ha augmentat un 9,3% les matriculacions de motocicletes i vehicles lleugers. Girona tanca el podi amb un creixement del 3,2%.
Per José María Riaño, secretari general d’Anesdor, aquestes xifres demostres que “la moto és una de les solucions de mobilitat ‘real’ més polivalents, ràpides i econòmiques per fer desplaçaments diaris” i es felicita per una pujada de les matriculacions generalitzada a l’Estat “tot i entorn industrial i econòmic molt hostil”.
Propostes per prevenir els accidents de moto
Aquestes xifres, que són un èxit per les patronals d’aquest vehicle, arriben després d’un any negre pels motoristes a Barcelona. Durant el 2022, s’hi van comptabilitzar més d’una desena de morts causades per un accident de moto. Malgrat tot, les dues rodes segueixen de moda a la capital i, per això, ja se senten propostes que protegeixin aquest vehicle. Sense anar més lluny, la DGT demana fer una reflexió conjunta sobre el paper que juga la moto en la mobilitat dels ciutadans i ha arribat a proposar un carril exclusiu per a aquest vehicle. El seu director, Pere Navarro, va explicar la proposta el passat desembre al·legant que “els autobusos tenen el carril bus, les bicicletes, el carril bici, els vianants, la vorera i els cotxes un o dos carrils per a ells; tot plegat provoca que les motos hagin de lluitar pel seu espai”.
Qui també s’ha posicionat a favor de la moto és el president del RACC, Josep Mateu, que demana “una reflexió sobre la importància real de les motos a Barcelona”. El president del RACC apunta que “la moto ofereix avantatges davant d’altres mitjans de transport i especialment davant del cotxe privat, donat que ocupa menys espai públic, és econòmica, és flexible i és un mitjà que té més fàcil que el cotxe la seva electrificació”. Per la seva part, el tinent d’alcaldia de seguretat i prevenció, Albert Batlle, ha proposat una assignatura de seguretat viaria obligatòria als centres escolars.