Barcelona té la millor dotació comercial d’entre les grans ciutats europees. Així ho constata el Mapa comercial de capitals europees, que ha presentat aquest dijous la Direcció General de Comerç del Govern. Concretament, la capital catalana compta amb una densitat comercial de 1.382 locals per quilòmetre quadrat, una dada molt superior a la de Madrid (391), París (306), Lisboa (214), Londres (144), Milà (100) o Múnic (50). El Mapa, a més, mostra com Barcelona -amb més de 62.000 establiments actius- és la ciutat comercialment més densa tant en establiments actius per quilòmetre quadrat (1.127) com en nombre d’establiments actius per cada 100 habitants (3,65). Així mateix, és la ciutat amb més botigues de roba i complements (4.195) i la segona en nombre d’establiments de restauració (5.698), només per darrere de Madrid (6.797).
Pel que fa al nombre d’eixos comercials de primer ordre, l’estudi constata que Madrid i Barcelona són les ciutats amb més eixos comercials de primer ordre (91 i 66 respectivament). La resta de capitals analitzades queden bastant enrere en aquest apartat: Londres (49 eixos comercials), París (40), Lisboa (33), Milà (20) i Múnic (6).

D’acord amb el mix comercial de cada ciutat, l’estudi distingeix entre diferents models urbans segons la concentració de l’oferta de productes no quotidians. Al marge de Barcelona i Madrid, on l’elevat nombre d’eixos comercials fa possible una extensa malla d’oferta comercial, s’hi veuen reflectides dues realitats. Per un costat, a Londres, Lisboa o París hi ha grans eixos comercials que estenen l’oferta de no quotidià més enllà del centre i, per l’altre, Múnic i Milà, són ciutats on l’oferta de no quotidià es troba altament concentrada a la zona del centre urbà.
Una altra de les grans diferències entre aquestes ciutats són amb la presència de mercats municipals. Barcelona compta amb 39 mercats municipals, molts dels quals reformats i plenament competitius, una oferta que només és comparable a la de Madrid (45 mercats) o Lisboa (25 mercats). Milà, per la seva part, també té un nombre considerable de mercats municipals (21) mentre que, en la part baixa d’aquesta classificació, ciutats com Londres (8), París (5) o Múnic (4) tenen menys mercats municipals i menys establiments d’alimentació especialitzada.
En conjunt, els resultats obtinguts del Mapa confirmen que Barcelona compta amb la millor dotació comercial de les grans capitals europees, pel que fa a criteris d’excel·lència i salut comercial. Així mateix, aquestes dades reforcen la candidatura de Barcelona perquè esdevingui la primera Capital Europea del Comerç de Proximitat, iniciativa recolzada, en declaració institucional, pel Govern de la Generalitat.
Model propi català
Per altra banda, el Mapa comercial de capitals europees dona continuïtat a l’anàlisi que la Direcció General de Comerç va elaborar el 2022 sobre la salut comercial dels municipis catalans de més de 20.000 habitants. De fet, la morfologia comercial catalana es caracteritza per una elevada densitat comercial. De fet, les investigacions de la Direcció General de Comerç confirmen que el conjunt de les 67 ciutats catalanes de més de 20.000 habitants tenen una densitat comercial de 547 locals per quilòmetre quadrat, superior a la de totes les ciutats estudiades llevat de Barcelona.