Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona és la impulsora de la internacionalització de les start-ups

La cultura i l’ecosistema de les start-ups a Barcelona i Catalunya ha fet que el país es converteixi en el hub tecnològic principal del sud d’Europa. Quatre de les empreses catalanes d’èxit mundial han explicat les claus del seu èxit, com van començar la seva internacionalització i què en pensen de l’ecosistema català per començar un negoci. Amb tot, Wallbox, RedPoints, Colvin i Factorial fan una radiografia de Catalunya com a hub i recorden, que “l’ecosistema barceloní i català és observat per inversors de tot el món”, en paraules de Laura Urquizu, directora general de RedPoints, una empresa especialitzada en els drets i l’ètica de la nova era digital i les xarxes socials.

En una de les conferències del Mobile World Congress (MWC), quatre de les empreses catalanes amb més èxit han comentat com van aconseguir internacionalitzar-se. Una de les primeres claus comentades ha estat la necessitat d’aconseguir inversors que creguin en el projecte. Urquizu ha explicat que “no és complicat obtenir diners d’inversors, perquè ja no hi ha tant tabú al món quan dius que ets una empresa catalana o espanyola”. Tot i això, la directora general de RedPoints també ha remarcat que el problema de l’inversió és la competència: “Has de tenir molt definit el teu creixement perquè els inversors quan venen a Barcelona venen a buscar les estrelles de la lliga“, ha explicat Urquizu.

En aquest context, però, el director general de Factorial -l’empresa de programari que agilitza les gestions de recursos humans-, Jordi Romero, ha descrit que la situació per a la seva companyia va ser completament diferent. Així doncs, Factorial va haver de marxar de Barcelona per aconseguir inversors, però no perquè la capital catalana no fos potent, sinó perquè l’ecosistema no estava preparat. “Fa 10 anys ningú sabia el que feiem i fins a on podíem arribar”, diu Romero, i afegeix que “van marxar als Estats Units i després van tornar a Barcelona per continuar el seu creixement”.

Reclutar talent és més fàcil a Barcelona

El talent és una altra de les principals claus de l’èxit empresarial, segons han explicat les empreses. Entre elles hi ha Wallbox, l’unicorn català que ja opera al mercat dels Estats Units, convertint-se en una de les principals marques de carregadors elèctrics per a cotxes. “Estic orgullós d’haver començat a Barcelona perquè crec que és una ciutat que obre moltes portes”, explica Enric Asunción, director general de la companyia. Una opinió que també ha compartit Sergi Bastardas, director general de Colvin, una empresa dedicada a digitalitzar els enviaments de flors per aconseguir molta més eficiència i menys residus: “La cultura d’start-ups barcelonina té molt potencial per atraure talent i inversors, locals i estrangers“.

El passeig de la Zona Franca, on hi ha la seu barcelonina d'aquestes empreses / Ajuntament
El passeig de la Zona Franca, on hi ha la seu barcelonina d’aquestes empreses / Ajuntament

Les quatre empreses han vist un creixement molt accelerat de les seves companyies. Parlem de duplicar o triplicar els treballadors en menys d’un any o dos. En aquest sentit, les companyies han opinat que “el talent és molt gran a Barcelona, però també a Cataunya i a la resta del país“, ha dit Asunción. La directora general de RedPoints també ha remarcat que és important trobar aquelles persones que compleixen els requisits i tenen els mateixos objectius per fer créixer l’empresa, ja que moltes vegades “no cal anar a buscar a una persona perquè ha treballat en grans companyies estrangeres, perquè pot ser una pèrdua de temps i diners si no comparteix la visió de la companyia”.

La nova llei de les start-ups arriba tard

Pel que fa a l’aprovació de la llei de start-ups, els líders de les empreses catalanes han coincidit en esmentar que “està bé, però arriba tard“. En aquest sentit, Romero ha explicat que ells ja no són considerats una start-up -perquè fa més de cinc anys que han entrat al mercat- i per tant, no opten a poder tenir els privilegis d’aquesta llei: “No crec que les start-ups que s’estan constituint puguin beneficiar-se de la llei, en canvi, nosaltres que sí, ja no entrem per maduresa”, ha lamentat.

D’aquesta manera, les empreses d’èxit han recordat que totes les històries són diferents i no hi ha una fórmula màgica per créixer: “El camí de l’èxit no és lineal, sinó que hi ha molt alts i molt baixos i has de saber trobar el talent i els inversors adequats que t’acompanyin en tot el camí”, conclou Bastardas.

Nou comentari

Comparteix