Barcelona impulsarà el [email protected] com l’epicentre de les indústries creatives

El sector ha creat 43.000 llocs de treball en els últims sis anys i ja suposa el 13% de l'ocupació total de la ciutat

L’Ajuntament de Barcelona vol que el [email protected] esdevingui un nou pol d’atracció per a empreses de les anomenades indústries creatives –audiovisuals, videojocs, publicitat– i que sigui un complement per a l’activitat del districte tecnològic de la ciutat. “Volem tenir una estratègia com a ciutat per atreure nou talent de fora i també per mantenir el talent que surt de les nostres escoles i les nostres universitats”, ha explicat el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni. La idea és crear un ‘clúster’ empresarial al voltant de la plaça de les Glòries per “concentrar” aquest sector.

El sector de les indústries creatives de Barcelona ha creat 43.000 llocs de treball en els últims sis anys i compta amb 145.819 persones ocupades en aquestes activitats el segon trimestre del 2019, el 13% de l’ocupació, ha informat aquest diumenge l’Ajuntament en un comunicat. Collboni ha assegurat que aquest és un dels sectors que el consistori vol impulsar perquè pot generar “més i millor feina”, sobretot si mitjanes i grans empreses s’implanten a la ciutat.

Creixement imparable

Les indústries creatives són aquelles relacionades amb l’ús del talent en disciplines molt diverses que van des dels sectors menys tradicionals –com els videojocs, l’edició digital i la publicitat– fins als més moderns –com l’art, la cultura i el disseny–. Segons una anàlisi de Barcelona Activa, els sectors creatius no tradicionals s’han incrementat un 66,9% el seu volum de llocs de treball des de 2008, mentre que els tradicionals han baixat un 2,2%.

La ciutat concentra un 50,6% dels llocs de treball de sector i un 48,6% de les empreses, que l’agència municipal s’explica pel posicionament de Barcelona com un “pol d’atracció de talent i de millennials”. De les 145.819 persones que treballen en els sectors creatius, a un 82,5% ho fan en règim general de la Seguretat Social, mentre que el 17,5% restant ho fan per compte propi, situant el sector 6,6 punts per sobre de la mitjana de la ciutat (10,9%).

Per Collboni, ser autònom no hauria de relacionar necessàriament amb la precarietat, i destaca la importància que hi hagi empreses grans i mitjanes d’aquest sector “perquè són les que estabilitzen l’activitat econòmica de la ciutat”. Els autònoms també “són benvinguts i els volem potenciar, però volem crear una autèntica indústria al voltant del sector creatiu, perquè és el que pot donar continuïtat i estabilitat als llocs de treball”, ha dit.

Menys atur

L’atur registrat en els sectors creatius ha disminuït de forma ininterrompuda des de 2009, fins a situar-se en 7.633 persones el juny de 2019, i destaca que la reducció acumulada de l’atur entre 2009 i 2019 en el sector (-49,4%) gairebé duplica la del conjunt de la ciutat (-25,1%).
Barcelona va tancar el primer semestre del 2019 amb 9.626 persones assalariades en els sectors creatius, un 12,5% dels de la ciutat, i una xifra que supera en més de 900 les que comptaven fa 11 anys, segons el consistori.

Segons el Registre Mercantil, el 2018 a Barcelona hi havia un total de 24.211 establiments dedicats a aquesta activitat, i els districtes de l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi són els que més concentren (7.160 i 4.249, respectivament), i sumen gairebé el 50% dels establiments del sector a la ciutat.

Nou comentari