Barcelona Activa reforça els cursos gratuïts del ‘Cibernàrium’ i impulsa 14 projectes creatius

Un perfil emergent d'usuari són els assalariats d'entre 41 i 54 anys

Barcelona Activa ha reforçat la seva oferta de formació tecnològica als seus programes d’ocupació i en els cursos gratuïts sobre Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) impartits en el Cibernàrium per “combatre la bretxa digital” després del confinament. El consistori ha anunciat també aquest cap de setmana que l’empresa municipal finançarà 14 projectes de la indústria creativa a través del programa CREAmedia.

En un comunicat aquest diumenge, el president de Barcelona Activa i primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha apostat per promoure la capacitació tecnològica per reduir les desigualtats des de l’entitat i el Cibernàrium, que “ofereixen els coneixements digitals bàsics per poder desenvolupar-se sense problemes en un entorn cada vegada més digital”. “Hem iniciat una nova etapa que estarà marcada per les connexions remotes, el teletreball i la dualitat presencial-virtual i, per tant, tothom ha de poder accedir i saber fer un bon ús de la tecnologia”, ha explicat.

Reciclatge per adults assalariats

Els assalariats –sobretot, dones– d’entre 41 i 54 anys i amb carrera universitària són “un nou perfil amb necessitats de formació tecnològica bàsica que ha aflorat arran de la crisi sanitària”, segons les dades de Barcelona Activa.En l’actual context, aquestes persones han d’adaptar-se a un entorn cada vegada més exigent amb habilitats tecnològiques a desenvolupar tant en l’entorn professional com en el quotidià, destaca el consistori.

Per això, a través de Barcelona Activa, l’Ajuntament va impulsar la virtualització de la formació durant la pandèmia mitjançant les aules virtuals, i s’ha incorporat l’alfabetització digital a tots els programes d’ocupació; es prioritzarà la formació presencial quan les circumstàncies ho permetin per als col·lectius que no tinguin accés a la xarxa.

50% més de demanda

Segons les dades de l’Ajuntament, la demanda de programes de formació bàsica sobre TIC ha pujat un 50%, fins a 1.500 persones i, en el context de la desescalada, Barcelona Activa ha dissenyat noves estratègies per arribar als col·lectius més vulnerables des del punt de vista de la bretxa digital.

Durant els mesos d’aïllament –destaca el consistori– s’ha accentuat la vulnerabilitat de les persones sense connexió tecnològica i s’ha posat en relleu la importància de la formació tecnològica, la qual cosa ha portat a la ciutadania a interessar-se més per adquirir aquestes habilitats.

Davant aquesta situació, Barcelona Activa impulsarà mesures amb “caràcter urgent”: millorar el servei i ampliar el nombre d’usuaris, realitzar noves càpsules de formació tecnològica bàsica, tornar a la formació tecnològica presencial, oferir el servei de les aules del Cibernàrium i respondre la demanda del nou perfil amb necessitats, entre d’altres.

Inversió en indústria creativa

En paral·lel, la nova edició del programa CREAmedia assessorarà i impulsarà 14 projectes de la indústria creativa. És un projecte conjunt de Barcelona Activa, el Servei de Desenvolupament empresarial de l’ICEC i la Fundació Catalunya Cultura. A causa del coronavirus, aquesta edició s’ha “reinventat” per donar resposta a un dels sectors que més pateix les conseqüències de la crisi de la Covid-19, el cultural, de manera que adaptarà al món virtual l’acompanyament i les formacions, apostant per nous plantejaments i continguts.

El regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha destacat que aquesta iniciativa implica al conjunt de l’activitat cultural i econòmica de la ciutat, en un context en què les indústries creatives prenen encara més importància “perquè plantegen una enorme capacitat d’adaptar-se al ritme de transformació de la vella a la nova economia”. Barcelona Activa ha constatat que les indústries creatives representen més del 13% de l’ocupació a Barcelona, una ciutat que a més concentra el 51% dels llocs de treball del sector a tota Catalunya.

El programa començarà al setembre, durarà sis mesos i contempla l’oferta de formació de tallers exclusius de lideratge, digitalització del projecte i connectivitat amb l’ecosistema i accés al coworking creatiu dins de la Incubadora Almogàvers. Els beneficiaris del programa s’instal·laran en aquest espai valorant la possibilitat de combinar el format presencial amb el virtual, on desenvoluparan la seva proposta i treballaran el model de negoci perquè sigui viable i sostenible, acompanyats dels equips tècnics de Barcelona Activa i professionals del sector.

25 preseleccionats

Enguany s’han presentat 60 projectes, 25 dels quals han estat preseleccionats i 14 rebran assessorament per concretar el seu model de negoci durant el 2020, tots ells relacionats amb el món audiovisual, el disseny i les plataformes de suport a les indústries creatives i culturals. Als preseleccionats se’ls oferirà participar en bootcamps o tallers intensius per concretar el seu projecte i viabilitat, i els projectes finalistes tindran accés a serveis com activitats per dinamitzar a la comunitat, acompanyament empresarial i intensiu en la recerca de finançament i seguiment de la seva evolució.

Nou comentari