L’acord entre la Generalitat, el Govern espanyol i Aena per ampliar l’Aeroport del Prat té com a principal objectiu recuperar les 90 operacions per hora, a diferència de les 80 o 85 actuals, i assolir els 70 milions de passatgers, davant dels 55 milions amb què va tancar l’any 2024. Així ho han explicat en una trobada amb mitjans la consellera de Territori, Sílvia Paneque, directora de l’aeroport, Eva Valenzuela, i els secretaris, Jordi Sargatal, Jordi Terrades i Manel Nadal, que han donat els detalls de com serà l’ampliació de 500 metres de la pista mar (24L-06R), que tindrà una inversió de 3.200 milions d’euros que, segons han anunciat les parts, pagarà íntegrament Aena.
L’acord a tres bandes permetrà que la pista passi dels 2.660 metres a 3.160 de carrera d’enlairament, una ampliació que permetrà acollir “sense restriccions” vols intercontinentals amb avions de fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d’interès natural“. La proposta tècnica consisteix a allargar la longitud de carrera d’enlairament, una decisió que han fet compatible amb disminuir l’afectació sobre els espais naturals gràcies a l’ús parcial de les zones que segueixen als extrems de pista. Les solucions tècniques adoptades, sempre d’acord amb la normativa internacional comunitària i estatal sobre seguretat aèria, permeten compaginar la superfície de pista necessària i la preservació de la llacuna amb la reducció en 87 metres de l’afectació a l’espai natural de La Ricarda respecte de la proposta inicial.
El projecte inclou l’allargament de la pista operativa en uns 500 metres -tot i que l’asfaltada seran uns 600 metres incloent dues Àrees de Seguretat d’Extrem de Pista (RESA)-, fins als 3.160 metres en total. S’ha previst l’allargament de 240 metres per cada extrem, dels quals 60 seran asfaltats i 180 seran RESA vegetals, de manera que, segons ha remarcat l’executiu, es reduirà l’impacte mediambiental sobre l’entorn. En la imatge de sota, on es pot apreciar com s’ampliarà la pista de l’aeroport amb les dues RESA ben delimitades, també es pot veure que la configuració prioritària d’enlairament sortirà d’El Prat direcció a Gavà, però es podrà fer servir en sentit contrari sempre que es necessiti per condicions meteorològiques. La proposta permet utilitzar tota la zona pavimentada per a carrera d’enlairament amb l’objectiu de “minimitzar els metres a pavimentar”. Aquesta configuració permet operar amb pistes segregades com en l’actualitat, realitzant tots els enlairaments per la pista del mar.

La proposta no afecta la llacuna del Remolar, però sí a La Ricarda
La proposta deixa sense cap afectació la llacuna del Remolar, però, en canvi, afectarà la Ricarda, tot i que les parts implicades han remarcat que “la proposta redueix 87 metres d’obra civil a La Ricarda respecte de l’alternativa inicial, gràcies a utilitzar part pavimentada de la RESA per enlairaments”. Pel que fa al Remolar, situat a la banda de Gavà, es construirà una de les dues RESA, amb 60 metres pavimentats dels 240 metres de longitud que tindrà. La proposta que les parts implicades tiraran endavant redueix 60 metres l’obra civil respecte de l’alternativa inicial i deixa intacta aquest espai natural. Per contra, a la Ricarda es farà una RESA de 240 metres vegetal, parcialment pavimentada, que requereix obra civil de 540 metres i 180 metres d’àrea vegetal compactada. Tot i això, el projecte permet adaptar “geomètricament la llacuna” i mantenir així la superfície de làmina d’aigua, i s’allunya dels 120 i 560 metres d’ocupació, respectivament, que proposava el gestor aeroportuari.
De fet, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat durant la seva compareixença que l’acord també inclou actuacions “compensatòries” destinades a “millorar substantivament” els espais naturals del Delta del Llobregat. Aquestes s’hauran de definir durant la tramitació del Pla Director, però, entre altres, es guanyaran al voltant de 250 hectàrees de sòls renaturalitzats, una decisió que, segons el Govern, permetrà “multiplicar per 10 la superfície afectada”; també crear una “anella verda” en l’entorn aeroportuari per a compatibilitzar els usos agrícoles amb la protecció ambiental i es crearà un fons ambiental per a reforçar la protecció del Delta del Llobregat.
49 hectàrees de ciutat aeroportuària
A més, aquest projecte d’ampliació de l’aeroport no xoca amb el desenvolupament previst del Port de Barcelona, ja que aquest podrà operar sense cap problema amb grues de fins a 90 metres d’alçada, i permetrà la configuració d’un “clúster econòmic de primer nivell” amb l’objectiu d’incrementar la competitivitat de Catalunya. Les actuacions principals de la transformació de l’aeroport del Prat en “un aeroport del segle XXI” implicarà la remodelació de la Terminal 1, la T2, la prolongació de la pista mar i millores associades a la pista, una nova Terminal Satèl·lit i actuacions en els aparcaments de les dues terminals. De fet, dins del desenvolupament del futur aeroport s’inclouen tres grans eixos: 75 hectàrees d’e-comerce, 58 hectàrees de parc logístic i 49 hectàrees de ciutat aeroportuària amb diversos equipaments com hotels, oficines, comerç i restauració.