El president d’Aena, Maurici Lucena, ha tancat la porta a una governança catalana de l’aeroport del Prat perquè el marc legal actual fa “impossible un canvi de model”. Lucena, que participava en les III Jornades Empresarials de S’Agaró (Baix Empordà), ha volgut enviar un missatge de “tranquil·litat” als accionistes i a les aerolínies després que TCI Fund, un dels “accionistes rellevants” d’Aena, hagi enviat una carta a l’operador aeroportuari expressant la seva preocupació davant “l’escalada de pressions reguladores i polítiques” per trencar el model de governança centralitzada que actualment s’aplica a la xarxa aeroportuària.
Lucena assegura que la companyia ha interpretat la carta no com una “exigència”, sinó com un recordatori dels “límits legals i corporatius”. Davant d’aquesta situació, el president d’Aena i exdiputat del PSC al Parlament ha dit que la seva obligació és “explicar les coses clarament”. Lucena ha detallat que “l’actual marc normatiu” impedeix que els governs autonòmics entrin en la gestió dels aeroports regionals. En un comunicat publicat aquest mateix divendres, Aena recalca la “importància de la gestió integrada” de tots els aeroports que gestiona a l’estat espanyol i que la “preservació” del model centralitzat és el que ha permès el “desenvolupament eficient” de la xarxa.

Aena ha assegurat amb contundència que ara mateix “no hi ha cap proposta, projecte o decisió política” que faci pensar en un canvi de model de governança o que obri la porta a la participació dels governs autonòmics, tal com reclama Catalunya des de fa dècades. De fet, l’operador ha garantit que, en el cas que s’acabin produint “novetats”, adoptarà totes les mesures “necessàries en defensa de l’aplicació de la legalitat vigent, de l’interès societari d’Aena”. La companyia ha volgut enviar un missatge de calma en un “moment d’especial rellevància” perquè venen anys de “fortes inversions” per ampliar diversos aeroports, entre ells, el Prat. Entre el 2027 i el 2030, Aena té previst invertir 13.000 milions d’euros a la xarxa aeroportuària.

Dard a Ryanair i gran futur per Girona
El president d’Aena ha augurat un gran futur a l’aeroport de Girona-Costa Brava, que en els pròxims anys viurà un creixement important. Lucena ha dit que la terminal de Vilobí d’Onyar (Selva) és una “infraestructura excel·lent” que en cap cas actua com un “complement” de l’aeroport del Prat, sinó que conjuntament amb Reus i Sabadell, els quatre aeroports actuen “de manera complementària”. De fet, el dirigent considera que “la restricció evident de capacitat” que tindrà el Prat mentre no es faci l’ampliació de la tercera pista “farà que part del tràfic vingui a Girona”.
Lucena ha aprofitat la trobada per enviar un missatge a Ryanair, a qui ha criticat la seva “lamentable política de comunicació farcida de mitges veritats”. De fet, ha lloat l’aerolínia irlandesa —una “empresa excel·lent” quan es parla d’operacions—, però ha assegurat no entendre “la gran quantitat de ximpleries que diu de manera habitual”. El directiu ha rebatut les afirmacions de Ryanair i ha dit que allò que la va portar al Prat és un “algoritme de la rendibilitat” i la seva capacitat per atraure passatgers, ja que les taxes aeroportuàries de Girona són més competitives que les de Barcelona.