Aena reconeix que el Prat és “més eficient” que Barajas

El president del gestor aeroportuari, Maurici Lucena, ha evitat donar el balanç econòmic de cada infraestructura perquè "donaria pistes" als seus competidors

El president d’Aena, Maurici Lucena, ha reconegut que l’Aeroport de Barcelona-El Prat és “més eficient” que el de Madrid-Barajas, però ha evitat donar el balanç econòmic de cada infraestructura perquè “donaria pistes” als seus competidors europeus. En una entrevista al Matí de Catalunya Ràdio, Lucena ha justificat l’opacitat d’Aena perquè les dades econòmiques “tenen un alt valor competitiu” i ha assegurat que no hi ha cap gestor aeroportuari que detalli el rendiment dels seus aeroports per separat.

Preguntat en diverses ocasions per aquesta qüestió, Lucena ha insistit que Aena ha de “protegir els seus accionistes” i ha defensat que El Prat, igual que la resta d’aeroports de l’Estat, es beneficia del model de gestió en xarxa. Un dels avantatges del model espanyol, segons Lucena, és que permet tenir “les taxes aeroportuàries més baixes de tot Europa”, una estratègia que reforça l’aeroport barceloní com un dels principals destins europeus. També ha avançat que el 2020 hi tornarà a haver un nou descens de les taxes per seguir millorant la competitivitat de la xarxa d’Aena.

Impacte mínim de les vagues

L’Aeroport del Prat ha viscut un nou estiu de vagues i conflictes laborals que, a diferència d’altres anys, no ha tingut un impacte tan gran en la seva operativa. “A l’agost han passat pel Prat mig milió de passatgers més que el 2018 i la puntualitat ha millorat un 10%”, ha defensat. Tot i això, Aena s’ha rentat les mans respecte a les demandes laborals dels diferents col·lectius de treballadors. “La prioritat d’Aena és que el trànsit per l’aeroport sigui el més confortable i segur possible”, ha dit.

Lucena ha recordat que quan es licita un servei, la relació laboral dels treballadors és directament amb l’empresa adjudicatària i que l’única obligació d’Aena és “vetllar perquè es compleixin els convenis col·lectius“, cosa que és així, segons ha assegurat. “La mediació laboral és responsabilitat de la Generalitat, però Aena ha participat en totes les reunions per intentar aportar solucions”.

No hi haurà pista sobre el mar

Pel que fa a l’ampliació del Prat, Lucena ha explicat que el gestor aeroportuari farà les inversions necessàries per arribar a una capacitat de 70 milions de passatgers anuals el 2026, però ha descartat fer una quarta pista sobre el mar. També ha tranquil·litzat el sector turístic assegurant que mentre no es construeixi la nova terminal satèl·lit l’aeroport posarà en marxa diverses millores de gestió per mantenir un bon servei. Amb el ritme de creixement actual, el Prat podria arribar als 53 milions de passatgers aquest any, una xifra rècord que el consolidaria com a “referent del Mediterrani”.

Més informació

Nou comentari