Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La vida abans d’El Corte Inglés: Barcelona ja tenia magatzems comercials l’any 1881

A partir del 15 de maig i fins al 15 de setembre, Barcelona se submergirà en una nova marató comercial. A les zones considerades turístiques, els comerços podran obrir voluntàriament de 12 h a 20 h tots els diumenges. Això inclou totes les grans superfícies comercials, tret de Westfield La Maquinista i SOM Multiespai, fora d’aquestes zones autoritzades. Són grans centres comercials que apleguen pràcticament les mateixes cadenes de roba i els mateixos restaurants, però hi va haver un temps en què a Barcelona hi va haver diversos magatzems comercials, cadascun amb la seva pròpia identitat. Avui només hi ha El Corte Inglés, que de fet, va ser la causa de l’extinció d’alguns d’aquests magatzems que van marcar una època comercial i sentimental a la ciutat des de finals del segle XIX. Van suposar una autèntica revolució a la ciutat, molt abans, per cert, que el Corte Inglés arribés a la capital del país a la dècada dels seixanta.

El Siglo, una revolució de 1881

Ara ens fixem en quin va ser el primer magatzem que va obrir portes a Barcelona, i a tot l’estat, l’any 1881 als números 3-5-7 de la Rambla.: Almacenes El Siglo. La seva obertura va ser tota una revolució per als barcelonins. Comptava amb un interior molt luxós de fustes nobles, a l’estil dels grans magatzems Harrods de Londres o Le Bon Marché de París. En l’edifici de 7 plantes i 150.000 m² hi treballaven un miler de persones, a més d’unes 600 que treballaven en tallers fent productes per a la marca El Siglo. A més, també repartien comandes a domicili. 

Per desgràcia, l’any 1932 va ser la seva mort sobtada. Un incendi va destruir completament la finca. Per fortuna, l’incendi va ser el dia de Nadal, quan El Siglo estava tancat. No hi va haver víctimes, però si un gran material i patrimonial. L’incendi havia estat fortuït, un tren en miniatura que estava en un dels aparadors, que va quedar obert tota la nit, es va incendiar perquè el motor es va escalfar massa i el trenet es va incendiar. El foc va passar a les cortines, als articles i a les prestatgeries de fusta.

El Corte Inglés reestructura la seva oferta a Barcelona
El Corte Inglés, un supervivent dels magatzems comercials més convencionals

Aquest magatzem històric posava fi a la seva història, però continuaven oberts altres referents, com Almacenes El Barato, el SEPU, Almacenes Vilardell, Almacenes El Águila, la galeria Avenida de la Luz, Almacenes Capitol, Magatzems Jorba, Sears, Galerías Preciados. 

De fet, l’edifici que fins fa poc havia ocupat El Corte Inglés al Portal de l’Àngel, i que anteriorment havia acollit els magatzems Jorba i després Galerías Preciados, ara té nous inquilins des que els magatzems espanyols van tancar. S’hi instal·len les cadenes internacionals TK Maxx i Uniqlo, que han llogat dos dels grans locals que s’estan adequant a l’immoble. ntre totes dues firmes ocuparan més de 6.400 metres quadrats en una de les artèries comercials amb més trànsit d’Europa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa