El comerç de Barcelona està d’enhorabona. La Fundació Barcelona Comerç, una de les entitats més importants de la ciutat, compleix 20 anys el 2024. I ho ha celebrat aquesta nit amb l’entrega dels premis de la fundació, que han arribat a la seva XIX edició. En conversa amb el TOT Barcelona, el president de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, diu que amb aquests guardons es vol fer valdre el comerç de proximitat. “Tenim tresors al costat de casa”. Barcelona Comerç va néixer del voluntarisme, amb l’objectiu de ser “més forts davant de l’administració”. Dues dècades després, “la transformació del comerç de Barcelona ha estat absoluta”. Dels anys del comerç tradicional de barri i les grans superfícies s’ha passat al comerç digital. La fundació agrupa els 23 eixos comercials de comerç de proximitat de Barcelona, amb més de 5.000 comerços associats i un àmbit d’acció amb més de 25.000 establiments comercials implicats.

L’entrega dels guardons ha tingut lloc a l’Auditori MGS, del carrer d’Entença, 335, amb la presència de l’alcalde Jaume Collboni, el conseller d’Empresa i Treball Miquel Sàmper, el president del Port de Barcelona José Alberto Carbonell i el cap de l’oficina del Parlament Europeu a Barcelona Sergi Barrera. En total, l’entitat ha atorgat vuit guardons: Trajectòria del Comerç (farmàcia Franquesa), De Barcelona al Món (pastisseria Foix), Innovació al Comerç (Dos Punts), Millor Comerç de Proximitat (Obrador Delacrem), Compromís Social (La Conservera BCN), Compromís amb el Comerç (Port de Barcelona), Compromís Europeu amb el Comerç (Oficina a Barcelona del Parlament Europeu) i el premi Joan Mateu (Manel Arias, del Cor Eix d’Horta). Amb aquests guardons es vol donar “visualització” a aquests comerços i reivindicar el comerç de barri, més enllà del centre. Barcelona és “multicèntrica”, subratlla Puig.
Un comerç enfortit des de la pandèmia
Collboni ha dit que sent un gran orgull del teixit comercial de la ciutat, que ha sortit de la pandèmia amb més força. L’alcalde ha recordat que va ser llavors quan es va començar a gestar la candidatura perquè Barcelona sigui la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat l’any 2026, una cita que encara no se sap on es farà. “Barcelona té més activitat comercial que abans de la pandèmia”, ha remarcat. Collboni ha fet una crida a la continuïtat d’oficis que es poden perdre i ha destacat el paper que ha tingut el Port de Barcelona per “relligar” les infraestructures portuàries amb la ciutat durant la Copa Amèrica de vela.

Els plans d’usos han de ser dinàmics
Aquest dilluns, el TOT Barcelona avançava que el districte de Ciutat Vella tindrà en un futur un nou pla d’usos. Segons Puig, “els plans d’usos no són ni bons ni dolents, depèn de com es facin”. A l’Eixample, per exemple, no se’n podia fer un de genèric, sinó que havia de ser “un vestit a mida” pels diferents eixos comercials, sosté el president de la Fundació Barcelona Comerç. I defensa que els plans d’usos han de ser “dinàmics, no poden quedar-se enquistats”, com passa moltes vegades. En el cas de Ciutat Vella, Puig considera que el districte, amb “una densitat extrema”, presenta altres problemes més enllà del comerç i és un territori on cal que s’apliquin polítiques més integrals.
En la seva intervenció en l’acte, Puig ha reclamat pel comerç de proximitat el mateix reconeixement i suport que a altres activitats empresarials, i ha insistit en la necessitat de polítiques integrals que tinguin en compte el comerç en la seva planificació i execució. “Tenim uns plans de barri que no compleixen amb les necessitats del comerç de proximitat. Estem perdent drets adquirits, com la rotació de grans esdeveniments de ciutat als territoris (encesa dels llums de Nadal), i ens veiem obligats a afrontar les exigències d’un compliment normatiu excessivament burocràtic. Barcelona ja és una ciutat d’èxit. Si ens passem de frenada, ens acabarem estavellant. Puig ha dit que des de Barcelona Comerç s’han recaptat uns 5.000 euros que s’enviaran als comerciants del País Valencià, afectats per la DANA, per ajudar-los a aixecar la persiana.
Guardó a una farmàcia amb prop de dos segles
Un dels premis més importants de la nit, el de la Trajectòria del Comerç, se l’ha endut la farmàcia Franquesa de Sant Andreu. Segons Barcelona Comerç, el guardó a aquest establiment, obert l’any 1842, és “per la capacitat excepcional d’adaptar-se als reptes de cada època, innovant a cada etapa sense perdre la seva essència”. Alhora, la fundació destaca de la farmàcia la contribució que fa a la comunitat, “tenint cura dels seus veïns i veïnes”, la mirada cap al futur sense oblidar el seu passat, i els prop de dos segles d’història, “sent un exemple de constància i dedicació i un referent a Barcelona”.

La pastisseria Foix, una “icona” de la ciutat
Un altre comerç que ha estat distingit és la pastisseria Foix de Sarrià, en el seu cas amb el premi De Barcelona al Món. La pastisseria va celebrar l’any passat un segle d’existència a la plaça de Sarrià, tot i que la seva trajectòria és anterior, ja que havia obert una botiga al carrer Major de Sarrià el 1866. Barcelona Comerç en fa valdre “l’alt nivell de qualitat i refinament del seu producte”, la capacitat per ser a l’avantguarda, “amb propostes que combinen tradició i modernitat”, la preservació de l’elegància, l’estil i l’ambient de la botiga i, sobretot, el fet de ser “una icona històrica de la ciutat, reconeguda més enllà de les fronteres, projectant la imatge i identitat de Barcelona internacionalment”. La pastisseria és el negoci de la família del poeta J. V. Foix.
De la tradició a la innovació
Si la farmàcia Franquesa i la pastisseria Foix representen la tradició, la botiga de llanes i manualitats Dos Punts, al barri d’Horta, ha rebut el premi Innovació al Comerç per la seva “habilitat en adaptar-se a les noves tendències i hàbits de consum, atraient un nou públic i creant una comunitat fidel”, diu la Fundació Barcelona Comerç. A més, l’entitat subratlla “l’òptima i brillant utilització dels diferents canals de comunicació de manera coherent i complementària” i el fet d’aportar una nova dimensió al negoci amb estratègies innovadores.

Delacrem, una de les millors gelateries de Barcelona
Delacrem és una reconeguda gelateria barcelonina, amb dos establiments a la ciutat, un a Consell de Cent amb Enric Granados i un altre al passeig de Sant Joan. En aquesta segona adreça és on es troba l’obrador, al qual Barcelona Comerç ha atorgat el premi al Millor Comerç de Proximitat. Darrere de Delacrem hi ha el mestre gelater Massimo Pignata. Segons la fundació, l’obrador es mereix el guardó per “la qualitat del seu producte, elaborat amb matèries primeres de proximitat i un respecte absolut per la tradició artesana”, així com per l’excel·lència del servei, la gestió impecable del negoci, “optimitzant processos i recursos de manera eficient, sense perdre mai de vista la qualitat del producte”, i una estratègia comercial empresarial per arribar als clients de manera efectiva, atraure nous públics i construir una imatge diferencial i perdurable.
Un referent del comerç d’Horta
Un dels premis de la fundació du el nom de Joan Mateu, que va ser un dels impulsors i cofundadors de Barcelona Comerç, mort l’any 2011. El 2024, aquest guardó el rep Manuel Arias, de l’eix Cor d’Horta. La fundació en destaca “l’actitud lluitadora” i “un ferm compromís defensant el comerç de proximitat com a motor de cohesió social i vida de barri”. A més, la feina que Arias ha fet ha estat “clau per enfortir el teixit comercial i generar noves oportunitats” i és vist com “un referent inspirador capaç de transformar el present i futur del comerç local amb la seva passió dedicació i empenta”, segons Barcelona Comerç.

La Conservera BCN, premi al Compromís Social
Per la seva banda, la Conservera BCN, situada al carrer de Bailèn de l’Eixample, ha rebut el premi Compromís Social de la Barcelona Comerç. Empresa especialitzada en conserves i semiconserves, amb menjars per emportar, càtering i gastroexperiències, l’establiment ha estat distingit per la seva “implicació en campanyes socials transformadores per una societat més justa” i ser “un referent en iniciatives que milloren la vida de la comunitat, especialment entre la gent gran”. A més, la fundació apunta que la Conservera BCN ha transmès “els valors i la cultura del seu ofici, fomentant l’apreciació i el respecte pel producte, les tradicions i el patrimoni local”.

El Port de Barcelona, compromès amb el comerç
Barcelona Comerç ha concedit el guardó Compromís amb el Comerç al Port de Barcelona per “treballar per una relació estreta amb la ciutat i el seu teixit socioeconòmic” i “per contribuir en la transformació del comerç local en un model de referència en l’àmbit europeu i global, tot mantenint una visió propera i compromesa amb la seva comunitat. També considera que el Port de Barcelona ha donat “un suport essencial en l’atracció de turisme a la ciutat” i ha impulsat “iniciatives que han permès una major interacció amb els barris propers, amb projectes que han transformat l’activitat logística en espais urbans de convivència per gaudir-ne tota la ciutat”.
Un pont entre Europa i el comerç local
Finalment, a l’oficina a Barcelona del Parlament Europeu se li ha atorgat el premi al Compromís Europeu amb el Comerç. Barcelona Comerç en destaca el fet que sigui “un pont entre les institucions europees i els comerciants locals, facilitant l’apropament de les polítiques europees a la realitat dels establiments de proximitat de Barcelona. A més, aquesta oficina ha donat suport a Barcelona Comerç davant la Comissió Europea durant tot el procés de creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat i ha fomentat “la cooperació amb altres ciutats europees, establint vincles amb el sector més enllà de les nostres fronteres”.