Televisió i mitjans digitals, principals opcions triades durant el confinament

Les retransmissions religioses creixen un 80% i les dels informatius, un 65%

La televisió i els mitjans digitals són les principals opcions d’entreteniment triades durant el període de confinament provocat per l’expansió del covid-19, segons dades d’IPG Mediabrands, que constata que aquesta situació està produint un canvi en els hàbits dels consumidors, obligats a quedar-se a casa.

Per a analitzar-ho, IPG Mediabrands ha elaborat un informe, sota el paraigua d”IPG Mediabrands Spotlight’, amb l’objectiu de proporcionar una perspectiva des del punt de vista econòmic i de comunicació sobre com les marques estan abordant aquesta nova situació, així com pautes i oportunitats per a afrontar els reptes que es presenten.

El consum no s’ha aturat davant aquesta situació excepcional i de crisi social, sinó que s’ha modificat. Les persones continuen comprant i gastant durant aquest temps de confinament, però ho fan de manera diferent. De fet, el 86% dels consumidors ha canviat activament els seus hàbits diaris com a resposta al brot”, afirma Mapi Merchante, Analytics, Insights & Strategy Director d’IPG Mediabrands.

En aquest sentit, l’estudi revela que en els últims dies s’ha experimentat un augment considerable en el consum de mitjans digitals i xarxes socials, De fet, els diaris digitals -de mitjana- han incrementat el seu trànsit aquests dies un 100%. En els cercadors, la tendència és clara, amb un increment del 252% en les cerques en l’última setmana vinculades a la paraula ‘Coronavirus’, sent la Comunitat de Madrid la que major nombre de cerques concentra a causa de la gran quantitat de nombre de casos d’infectats, amb prop de 7.000 positius.

Per la seva banda, la televisió s’ha convertit també en la font principal d’entreteniment i informació, amb un augment del consum de televisió significatiu perquè, en el total de la població, l’augment va arribar al 46% el dissabte 14 de març respecte al mateix moment de l’any anterior. Els increments més rellevants es registren entre els joves d’entre 13 i 24 anys, que el diumenge 15 de març van anotar un +69% en el seu consum televisiu.

Per franges horàries, les del ‘Day Time’ són les que experimenten majors pujades. Matí, sobretaula i tarda són les que més augmenten, al voltant d’un 25% en total població. En el target de 13 a 24 anys augmenta considerablement la tarda, arribant a un 44%.

D’altra banda, també estan experimentant un gran creixement altres continguts com els informatius (amb un augment del 65% en el seu consum diari versus el mateix moment de l’any anterior) i els religiosos, ja que les retransmissions religioses han crescut en l’última setmana un 80%. Per contra, la cancel·lació de les principals competicions esportives ha portat al fet que el consum descendeixi en un 50%.

Respecte a les plataformes de visionat online, el dilluns 16 de març es va experimentar un augment del 115% en el total de la població. En aquest cas són també els joves els que anoten pujades més significatives, arribant a un 165% el dilluns 16 de març versus el mateix dilluns de l’any anterior.

Els mitjans digitals també han incrementat notablement els seus números, segons l’estudi. En concret, les versions digitals dels mitjans de comunicació informatius són els que més estan notant aquest canvi d’hàbits en el consum: diaris digitals (45% més de pàgines vistes), ràdio online (un 112% més d’audiència digital) i televisió online en directe (un 93% més d’usuaris únics).

L’alimentació puja, el turisme baixa

Sobre els sectors que manifesten, de moment, un bon comportament a l’Estat destaquen el de l’alimentació i els supermercats, on s’ha produït una pujada global del 8,3% provocada per les compres d’articles no peribles i d’higiene personal, un increment que també es produeix en les cerques online, en concret, en les cerques en el sector alimentació (+73% lliurament a domicili, +95% supermercat a domicili).

També s’ha produït increment en e-Commerce i Delivery ja que les compres en Internet s’han disparat un 138% ja en la setmana del 24 de febrer a l’1 de març respecte a la mitjana dels mesos anteriors. Quant a l”entreteniment in house’, es constata que a l’Estat ja s’està apreciant com les descàrregues d’aplicacions i la venda de serveis en streaming ha augmentat. A la Xina, els jocs per Internet han incrementat un 50% les seves vendes.

En relació a les farmacèutiques, la crisi del covid-19 està beneficiant, especialment, a aquelles companyies que s’han llançat a la cerca d’una vacuna que posi fre a l’epidèmia. En el cas dels productes sanitaris: les vendes de desinfectant de mans s’han incrementat un 255% durant el mes de febrer, mentre que les vendes de sabons líquids han crescut un 7% i alerta que pot ser que es produeixi falta d’estoc.

Sobre l’educació a distància, el sector de les tecnologies ha tingut un creixement explosiu, en part, per voler impulsar l’educació a distància en els últims mesos. La inversió en el sector d’Edtech ascendeix a 18,66 bilions de dòlars a nivell mundial, i amb el tancament de col·legis i universitats aquest sector creix encara més.

Per contra, entre els sectors que s’han vist afectats d’una forma més negativa se situen el turisme i l’oci, en concret, aerolínies, agències de viatge, hotels, cinemes o teatres. En aquest camp, adverteix que el turisme pot desplomar-se un 25% pel coronavirus i estan en risc 50 milions d’ocupacions a tot el món.

En relació a les pimes, a l’Estat, una de cada tres està afectada, amb una disminució d’ingressos que pot arribar als 10.000 milions i es calcula que el 10% iniciarà expedients de regulació d’ocupacions temporals (ERTE), mentre que en hostaleria, es calcula que la restauració serà una de les àrees econòmiques més perjudicades, amb un 96% de les empreses del sector que ja està notant una caiguda de clients, amb reculades que, depenent de categories i ciutats, poden arribar fins al 40%, segons dades de la consultora NPD.

En tèxtil, les vendes s’han desplomat un 2,1% al febrer, amb una falta de subministraments que portarà a moltes empreses a buscar proveïdors en altres països, més cars que els xinesos, el que elevarà els seus costos; en automoció, diverses són les companyies del sector que han decidit suspendre la producció per falta de subministraments i per les restriccions governamentals a la mobilitat per a frenar la propagació del virus; i en opetróleo, la pandèmia ha reduït de manera considerable la demanda. L’Agència Internacional de l’Energia (AIE) el mes passat va retallar el seu pronòstic de creixement de la demanda de petroli, que per al 2020 s’ha reduït un 55%.

Sobre les conseqüències econòmiques a nivell internacional, preveu que la taxa de creixement del PIB mundial serà la més baixa en 30 anys, al voltant del 2%; mentre que recorda que a Espanya l’Ibex ha caigut un 9,1% en quatre sessions i, en les sis últimes jornades, el descens és del 11,15%, la seva major reculada des de 2011. A la resta d’Europa, els parquets perden al voltant d’un 4%.

Finalment, entre els efectes de la pandèmia, l’estudi també revela un canvi ràpid de la cultura que ha fomentat la creació de comunitats digitals, augment de les audiències dels e-games, l’oci portat al terreny online, l’alça de la tendència ‘Do It Yourself’, el ‘balconing’ com a nova manera de socialitzar, i també l’humor.

Nou comentari