Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Radiografia del català: els districtes on és popular i més residual

Plataforma per la Llengua va presentar fa uns dies la seva publicació anual InformeCAT, que va posar sobre la taula algunes dades sobre l’ús del català entre els joves que ja es coneixien i que recorden que el català travessa un moment més delicat. Això es veu, concretament, en el districte on menys joves parlen català: Nou Barris, on només és la llengua habitual per al 5,1%. Aquesta xifra s’explica, en part, perquè, segons l’estudi, molts dels veïns d’aquest districte procedeixen de territoris on, tradicionalment, es parla castellà. Les xifres parlen per si soles. Concretament, es tracta del 29,6% dels 173.552 veïns de Nou Barris.

Als antípodes d’aquesta realitat es troba Sarrià-Sant Gervasi, on parlen català el 44,9% dels joves que hi viuen. Es tracta del districte de Barcelona on la llengua és més utilitzada entre els joves. També cal destacar que a prop d’aquest percentatge es troben els veïns del districte de Gràcia, on un 43,5% de les noves generacions parlen en català.

Espifiades lingüístiques

En parlar de la situació del català a Barcelona, és fàcil recordar algunes de les espifiades lingüístiques que s’han fet en els darrers mesos. Una d’elles va tenir lloc el passat febrer i la va protagonitzar una campanya publicitària que la cadena de menjar ràpid KFC havia contractat amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). El destacable d’aquest cas és que l’anunci tenia tantes faltes que va fer esclatar una gran polèmica a les xarxes. “No és un pa tumaca, però tambè estic ric”, deia l’anunci, que s’havia estampat a dos autobusos de TMB.

Un altre cas polèmic va ser el d’Amazon Premium. El 2021 va replicar el cartell que el president de FC Barcelona, Joan Laporta, havia col·locat a Madrid durant la campanya a la presidència del club blaugrana. El text deia “Ganas de volver a veros”, el qual el gegant nord-americà va apropiar-se per promocionar la segona temporada de la sèrie documental de Sergio Ramos. Va fer servir l’eslògan “ganes de que em torneu a veure”, quan, en aquest cas, sobra la preposició de. Poc després va arribar el torn d’HBO, que va penjar per la capital catalana cartells d’una de les seves sèries estrella, El conte de la criada, amb la frase “Mare no hi ha més que una?”. En català, però, és més correcte dir “De mare només n’hi ha una”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Realitat a juliol 23, 2023 | 11:55
    Realitat juliol 23, 2023 | 11:55
    A veure son errors garrafals els que comenta l'article, pero no te res a veure ni influeix per a que els joves no utilizin el català. Això es degut basicament a la demografía i a la llengua materna, parlen castellà (o altre idioma) per que la seva familia, els seus amics etc. parlen castellà res mes, son molts i si hi ha un que a la familia parla català pero el grup d'amics parla castella ja sabeu que parlarà amb ells. Tots els joves saben prou català con per entendrel i parlar-ho, es mes, si els hi es imprescindible per la feina allà ho fan pero al sortir parlen castellà. Ens podem posar medallas per "obligar" Amazon a cambiar un anunci pero això no arregla res. Si no Fem una bona diagnosis no solucionarem el problema, que ja es molt complicat. Segurament el català ja te data de defunciò i lo poc que podem fer es allargarla tan com poguem.
  2. Icona del comentari de: Avi a juliol 23, 2023 | 11:57
    Avi juliol 23, 2023 | 11:57
    I a on mes es parla no arriba ni al 45%?? Català RIP

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa