Els entusiastes del transport públic estan d’enhorabona. Aquest dimecres s’ha pogut veure un primer tastet del gran plat fort de la commemoració del centenari del metro de Barcelona. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat dos dels cinc trens històrics que la companyia ha restaurat per a l’ocasió. Concretament, dos cotxes de les sèries 400 i 1100 ja s’han instal·lat a l’esplanada davant el Centre Cultural La Farinera del Clot i la previsió és que els altres tres restants ho facin entre aquesta matinada i la jornada d’aquest dijous. La rehabilitació dels cinc fragments de combois ha costat més de dos milions d’euros i formaran part d’una mostra que es podrà veure a partir de mitjans de novembre en aquest mateix espai que dona a la plaça de les Glòries. L’exposició serà gratuïta i repassarà aquest primer segle de vida de la xarxa del subsol de la capital catalana, tot permetent al visitant entrar a l’interior dels trens a través d’un sistema de rampes i passarel·les.

Aquesta primera tongada de combois restaurats es trobava, com la majoria d’aquesta part del patrimoni barceloní, conservada en força mal estat a les cotxeres del Triangle que la companyia té al barri del Bon Pastor. Això ha fet que el procés per retornar-los l’esplendor perduda hagi estat especialment complex, sobretot tenint en compte que alguns d’ells són centenaris i estan declarats com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). Els treballs han consistit principalment en la neteja, la soldadura, el pintat i la col·locació de vinils dels cotxes. Una de les rehabilitacions més costoses ha estat precisament la de la sèrie 400, que va deixar de funcionar l’any 1958 i ha costat més d’un milió d’euros. El resultat, però, és magnífic. El tren llueix com si fos nou de trinca i no hagués estat des de finals dels vuitanta guardat en un magatzem acumulant pols. El mateix aspecte formidable presenta l’exemplar de la sèrie 1.100, que va entrar en funcionament a principis dels setanta i es va retirar del servei durant la primera dècada del segle XXI.

Una de les remodelacions més esperades és la del cotxe 126 de la sèrie 100, uns vehicles construïts per la Casa Girona del Poblenou que van entrar en servei el 1926 -només dos anys després de l’estrena del metro a la ciutat- i es van retirar el 1979, més cinc dècades més tard. Completen aquesta mostra del patrimoni del subsol de la capital catalana un cotxe de la sèrie 300, que va estar circulant per la xarxa del subsol de la capital catalana fins al 1987, i un altre de la sèrie 3.000. A partir d’aquest dijous es començarà a instal·lar una carpa de 1.200 metres quadrats que protegirà els trens, evitant que estiguin a la intempèrie i puguin acabar sent víctimes de pintades per part de grafiters.

Cal recordar que els trens van començar a ser restaurats durant el 2024 en un procés que ha comptat amb l’aprovació de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat. A tots els cotxes se’ls ha fet una neteja interior i exterior acurada, s’han fet reparacions del terra, dels marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També s’ha restituït la il·luminació a les zones de passatge i cabina per a disposar de llum quan estiguin ubicats a l’espai de l’exposició. A la part exterior s’han reparat desperfectes en xapes i s’han recuperat els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial.

Sense concreció sobre el reclamat projecte del Museu del Transport
En una atenció als mitjans de comunicació, la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, s’ha mostrat molt satisfeta per l’arribada dels primers cotxes “que són ja patrimoni de la nostra ciutat” i ha volgut agrair l’esforç de totes aquelles persones que faran possible “una exposició única molt significativa”. Bonet ha recordat que per primer cop els trens surten de les “vies subterrànies del metro per exposar-se en superfície” i que la feina per trobar un espai per als trens a la ciutat ha estat complexa “per les dimensions del material a exposar”.
La presidenta de l’operador metropolità també s’ha pronunciat sobre la reclamació que des de fa tempos posen sobre la taula els defensors d’aquest part del patrimoni barceloní, la creació d’un Museu del Transport. “És un projecte que existeix i des de TMB hi estem treballant, però també és evident que hi ha molts altres actors del transport públic implicats. Aquest ha de ser un projecte museístic que vagi més enllà”, ha dit, sense voler precisar si es durà a terme la restauració d’algun dels exemplars tant del metro com de les línies de bus o funicular que es conserven a les cotxeres. És important remarcar que l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona va aconseguir el passat mes d’agost les signatures necessàries per poder portar la proposta al plenari de l’Ajuntament, que haurà de posicionar-se respecte a la iniciativa.

Oberta des del novembre fins al gener
Sota el títol Els trens del centenari. El patrimoni ferroviari del metro de Barcelona, l’exposició s’inaugurarà la setmana del 10 novembre i estarà oberta fins al 6 de gener amb el següent horari: de dilluns a divendres, de 10 h a 18 h, i els caps de setmana, de 10 h a 19 h. Els dies assenyalats com Nadal, Sant Esteve o Cap d’Any, els horaris podrien ser modificats. La tria de l’esplanada de la Farinera del Clot com a escenari de la mostra no ha estat fútil. Aquest espai era un lloc de pas de vies ferroviàries fins fa unes dècades i també hi tenia els seus tallers la companyia dels ferrocarrils de Tarragona, Barcelona i França (TBF).
