El sistema de seguretat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) podria comptar pròximament amb nou aliat en la seva croada particular contra els grafiters. L’operador metropolità ha començat aquesta setmana un projecte pilot amb drons de videovigilància, que de moment realitzaran diversos vols programats al voltant de la cotxera d’autobusos d’Horta, unes instal·lacions escollides per les seves especials característiques i ubicació. L’objectiu d’aquesta iniciativa és oferir un suport addicional a la seguretat perimetral de la instal·lació i millorar la supervisió de la vigilància de la zona, donat que els aparells tenen també una funció dissuasiva davant possibles amenaces com el llançament d’objectes que impacten sobre el pati de maniobres del centre o sobre la recentment inaugurada instal·lació de plaques fotovoltaiques del recinte.
La utilització d’aquests drons s’emmarca dins les millores establertes en l’adjudicació de la licitació del servei de seguretat i vigilància en els centres de treball de bus que va guanyar l’empresa Securitas Seguridad España SA fins al 2028. Per tant, no suposa cap despesa addicional per a l’operador de transport. Un cop superat aquest període de prova de tres mesos, TMB valorarà la possibilitat d’ampliar aquest servei de videovigilància a través d’aquests aparells en les pròximes licitacions de seguretat. Una de les aplicacions d’aquesta tecnologia que sembla més lògica és en la vigilància de les instal·lacions conegudes amb el sobrenom del Triangle, unes cotxeres ubicades al Bon Pastor, en un punt a mig camí entre els barris de Sant Andreu i la Verneda i la Pau, on acostuma a haver-hi problemes de seguretat per la incursió de grafiters.
Un reforç de la seguretat necessari
Es dona la circumstància que en una de les naus que formen part d’aquest recinte es troben emmagatzemats prop d’una cinquantena de vehicles històrics i antics combois, que es troben en molts casos en un estat semi-ruïnós i d’evident degradació en bona part per aquestes actuacions vandàliques. De fet, la majoria dels exemplars fa dues dècades que acumulen pintades, sense que s’hagi dut a terme cap actuació de restauració. Des dels col·lectius que defensen la preservació del transport públic com a patrimoni de la ciutat han denunciat en múltiples ocasions la manca de seguretat que presenten aquestes instal·lacions, que aparentment disposen d’un equip de vigilància propi que fins ara ha estat incapaç d’aturar l’acció dels grafiters.
La utilització d’aquests drons, doncs, podria ser una bona alternativa per garantir el blindatge d’aquest fons de vehicles històrics, ja que aquests drons tenen càmeres de zoom x200 híbrides i tèrmiques d’alta resolució, així com un altaveu de llarga distància i un focus de 5000 lúmens amb un abast efectiu de 200 metres. En concret, els aparells que s’estan provant estan controlats per una unitat mòbil operada per pilots de drons certificats de l’empresa Securitas, especialitzats per a la seva utilització en zones residencials mitjançant equips de baixa emissió acústica.