Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La reforma integral de l’estació del Nord, entre el patrimoni i la intermodalitat

L’estació del Nord de Barcelona està en obres. La reforma de les instal·lacions s’allargarà fins al primer semestre del 2026, però durant aquest temps l’espai no tancarà: continuarà operant amb normalitat. El cost de la transformació és d’uns 10 milions d’euros, dels quals 4,8 són finançats amb fons Next Generation de la Unió Europea. L’estació del Nord és un edifici catalogat com a bé cultural d’interès local. Data del 1861 i és d’estil neoclàssic, segons l’Ajuntament. Amb la transformació de l’estació del Nord, B:SM, l’empresa que gestiona l’espai, vol posar al client al centre perquè “tingui experiències excel·lents” i millorar tots els serveis que es donen.

Viatgers a l’estació del Nord / Jordi Play

En conversa amb el TOT Barcelona, Sergi Vidal Marí, director de la divisió de Mobilitat i Espai Públic de B:SM, desgrana els eixos principals de la remodelació: tots els serveis relacionats amb els autocars se situaran a la planta baixa, el flux d’entrades i sortides de persones es dirigirà cap a la façana del carrer de Nàpols per potenciar la intermodalitat amb Rodalies i metro, es millorarà la seguretat de l’estació i es recuperaran elements patrimonials. També es vol potenciar que l’estació del Nord sigui un punt de sortida i arribada de destinacions turístiques properes a la capital catalana i per fer “més sostenible la mobilitat turística a Barcelona”, ja que s’evitarà que el passatge pugi o baixi en altres punts de la ciutat.

Autocars a l’estació del Nord / Jordi Play

Els lavabos seran de pagament

Un cop acabades les obres, el viatger que arribi a l’estació del Nord trobarà a la planta baixa taquilles, comerços i altres serveis que estaran distribuïts, des de l’entrada del carrer de Nàpols, “en funció de la durada de temps que es preveu que l’usuari estarà a l’estació”. El primer que els passatgers es trobaran serà un primer punt de restauració i uns lavabos. Vidal avança, com ja passa en altres estacions de transport públic, com Sants, que els lavabos seran de pagament. “El fet que s’hagi de pagar garantirà que es faci un ús higiènic i segur d’uns banys públics”. També servirà per dissuadir i controlar millor tot el que passa allà. “Es tracta d’una tendència que veiem en moltes estacions i que millora molt el servei”.

Ciutadans, al costat de l’estació del Nord / Jordi Play

La planta baixa incorporarà també un establiment en el qual el viatger podrà comprar tot allò que necessiti i unes taquilles per a desplaçaments de curta distància o excursions turístiques, destinades per a aquelles persones que faran un ús més “esporàdic” de l’estació. A més, hi haurà establiments dels operadors que “aniran més enllà d’una mera taquilla” i podran vendre altres productes, i de companyies més grans que gestionen altres serveis que no siguin línies d’autocar, com podria ser un punt de lloguer de cotxes.

Les escales mecàniques que connecten la planta baixa i superior de l’estació del Nord i que amb la refoma desapareixeran / Jordi Play

S’eliminaran les escales mecàniques que connecten les plantes baixa i superior

Ara mateix, a la part central de l’estació, unes escales mecàniques connecten la planta baixa amb la superior. Aquestes escales s’eliminaran. La planta superior deixarà de tenir un ús públic i es destinarà a serveis complementaris de l’estació i dels operadors. “Volem que aquesta zona de la planta baixa es converteixi en un espai emblemàtic de l’estació. Pensem que és on els viatgers passaran més estona”. Està previst que pròximament B:SM tregui a licitació dos locals amb restauració en aquest àmbit “que es podran gestionar per separat o de forma conjunta i que volem que tinguin una oferta saludable i de qualitat i s’adaptin a les necessitats dels clients”.

Obres a l’estació del Nord / Jordi Play

Un dels objectius de la reforma és reduir els accessos d’entrada i sortida de l’estació. Ara, és com una mena de formatge gruyère. Aquest fet s’aconseguirà concentrant tots els serveis de l’estació a la planta baixa. “En aquest moment tenim dues plantes i un trànsit amunt i avall dels usuaris. Amb la remodelació, volem reduir aquesta permeabilitat”, subratlla Vidal. El flux principal d’entrades i sortides es dirigirà cap a la façana del carrer Nàpols. L’estació del Nord actual té tres entrades, la principal i dues passarel·les. Hi ha molta facilitat per anar d’un lloc a un altre. Amb la reforma, les passarel·les es mantindran, però tindran com a ús prioritari accedir a la planta superior, tancada al públic. “Busquem tenir una millor percepció de seguretat de tot el que passa a l’estació”.

Un rètol de la transformació de l’estació del Nord / Jordi Play

Potenciar la intermodalitat amb Rodalies i metro

Amb la potenciació de Nàpols com a punt d’entrada i sortida, es busca afavorir la intermodalitat. “La façana de l’estació està a només 100 metres de la boca de metro i Rodalies d’Arc de Triomf. Amb aquesta intermodalitat que tenim a Barcelona, tal com s’han anat definint les infraestructures, creiem que li donarà més potencial a l’estació del Nord”. Tot i no ser una competència de B:SM, Vidal comenta que es treballen diferents projectes per millorar l’entorn de l’estació. Una de les propostes que hi havia sobre la taula era crear una superilla al barri de Fort Pienc. Es tracta d’una iniciativa que van plantejar els Comuns quan governaven la ciutat, però el directiu de B:SM desconeix en quin punt es troba. B:SM defensa millorar la relació de l’estació amb l’entorn, “tenint en compte el flux de persones i el flux d’autocars”.

Dos autocars a l’estació del Nord / Jordi Play

Un edifici que és patrimoni de la ciutat

Declarada bé cultural d’interès local, l’estació del Nord va ser en els seus inicis una estació ferroviària. L’Ajuntament de Barcelona en destaca que l’edifici és obra de l’arquitecte Pere Andrés i “se’n conserva principalment la façana sud, que dona al parc”. “La magnífica coberta vidriada, així com les façanes dels carrers de Nàpols i de Sardenya, són de Demetri Ribes i es van afegir cap al 1910. En destaquen els treballs de vidre i ferro, molt emprats en aquells anys en edificis públics, com ara estacions o mercats”, afegeix el consistori.

Viatgers a l’interior de l’estació del Nord / Jordi Play

Al llarg dels anys, a l’estació del Nord s’han fet diferents reformes i ampliacions. Ara, a més de ser una estació d’autobusos, una part funciona com a equipament esportiu i una altra és la comissaria de la Guàrdia Urbana de l’Eixample. Segons Vidal, la reforma plantejada s’ha fet de la mà de Patrimoni i vol garantir i fer valdre la importància de l’edifici. “S’està mirant amb Patrimoni executar uns acabats que millorin la percepció de l’estació i la seva lluminària, però també tenint en compte l’origen de l’edifici. Volem recuperar això i destacar els punts singulars de l’estació: el sol de la planta baixa es restaurarà, les parets, les arcades… Volem que els viatgers i els visitants gaudeixen d’aquest immoble emblemàtic. No es taparà res”. Això sí, la recuperació com a vestíbul de la vidriera modernista no es farà en aquesta reforma. “No encaixava en el temps poder-ho fer. S’atacarà en una segona fase perquè pugui ser incorporada a l’estació”. De moment, no hi ha un calendari previst.

Viatgers a l’estació del Nord / Jordi Play

Per unt d’arribades i sortides a altres destinacions turístiques

D’altra banda, amb la reforma es vol potenciar l’estació del Nord com a punt d’arribades i sortides a altres destinacions turístiques per reduir o fer més sostenible la mobilitat turística a Barcelona. “Barcelona té molt d’interès turístic la ciutat, però volem donar a conèixer altres punts de l’entorn i del territori i potenciar-los”. A tall d’exemple, Vidal cita unes vinyes, Montserrat o Figueres. “Busquem que els residents de Barcelona i els visitants sàpiguen que des de l’estació del Nord podran utilitzar un transport col·lectiu per anar a qualsevol destinació”. I també es planteja que la remodelació sigui el més sostenible possible, amb la utilització d’aigües freàtiques per a la climatització i la instal·lació de plaques fotovoltaiques al sostre, perquè puguin donar servei tant l’estació com a l’aparcament.

Un punt d’entrada a l’estació del Nord / Jordi Play

Alhora es vol millorar la seguretat de les instal·lacions. Vidal en destaca “el control de fluxos, per on vols que vagi la gent” i la instal·lació de dispositius tecnològics “que ens ajudin a detectar coses” que puguin passar, com per exemple les persones que donen voltes sense anar enlloc. “Tot això ens ajudarà a fer que els llocs siguin més segurs”. A vegades, l’estació del Nord és notícia per algun delicte. Sense anar més lluny, el 7 d’abril passat, un operatiu antidroga de la Policia Nacional va interceptar 10 quilograms d’heroïna, detenint a dues persones.

Instal·lacions de l’estació del Nord / Jordi Play

3,2 milions de viatgers el 2024

El 2024, l’estació del Nord va tancar amb 3,2 milions de viatgers i unes 169.000 entrades i sortides d’autocars. I en un futur, tenint en compte com s’està movent la mobilitat i el fet que les ciutats cada cop seran més grans, “el transport col·lectiu no pot fer més que creixi. En quin volum ho veurem”, valora Vidal. A Barcelona, caldrà tenir en compte les estacions d’autobusos que puguin desenvolupar la Generalitat o l’Ajuntament. Hi ha, per exemple, un projecte a la plaça d’Espanya. Però, ara mateix, l’estació del Nord “és l’única”. El que hi ha a Sants “és un abaixador”, diu Vidal. I moltes de les operacions s’estan fent des de la via pública. “El de Sagrera Meridiana concentra diàriament una part molt important d’expedicions i de viatgers. El que hauria de fer la ciutat és buscar quina estratègia d’autocars i d’estacions necessita per ordenar una mica i aquest hàbit”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fran BCN a abril 17, 2025 | 11:11
    Fran BCN abril 17, 2025 | 11:11
    De pagament val però, si no tens la moneders dels c, llavors et pixes a sobre o pots pagar amb targeta?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa