Ara fa un segle, l’empresari químic Enric Sanchís va encarregar el projecte de la casa familiar que es va aixecar en el passeig d’Enric Sanchís, 17-25 actual, al barri del Bon Pastor de Barcelona, al districte de Sant Andreu. En aquell moment, el solar formava part de Santa Coloma de Gramenet -municipi del qual Sanchís en va arribar a ser alcalde- i el 1907 ja hi havia construït la fàbrica de la seva indústria química. Els anys 30, en els terrenys, es van edificar 26 cases per als obrers, “que van donar lloc a la Barriada Sanchís“, explica el web Pobles de Catalunya, la guia del patrimoni històric i artístic dels municipis catalans.
La casa familiar d’Enric Sanchís, que va morir l’any 1935, és l’únic edifici que es conserva, però des de fa anys es troba en un estat d’abandó tal que clama al cel. L’immoble ara és propietat de l’Ajuntament de Barcelona i la intenció és recuperar-lo com a equipament municipal. Fonts del servei de premsa del consistori asseguren que la rehabilitació de la casa es farà aquest mandat, a través del pla de barris, “per a destinar-la a usos comunitaris lligats al centre cívic del Bon Pastor”. La recuperació d’aquest edifici és una “reivindicació històrica” del barri, reconeix l’Ajuntament, que no ha concretat en quin moment es troba el projecte, si ja s’ha redactat i el cost de la transformació. “Actualment, s’està tancant el pla funcional que es va treballar amb el veïnat”, afegeixen des del consistori.

Només es podran conservar les façanes
Un document del districte de Sant Andreu de gener del 2023, al qual ha tingut accés el TOT Barcelona, indica que la parcel·la té 392 m², “tot i que el planejament preveu la possibilitat d’un edifici annex que permetria arribar als 537 m² de sostre”. La reforma obligarà a enderrocar les estructures interiors i només es podrien conservar les façanes pels problemes estructurals que presenta la finca. El text municipal detalla els usos més concrets que tindrà la Casa Enric Sanchís. D’una banda, la mateixa finca, es destinarà a espais i serveis culturals associatius i per a joves. I de l’altra, està previst construir un edifici annex amb sales polivalents insonoritzades de màxim 50 m² per a usos musicals. En aquest document s’esmenta l’any 2031 per executar el projecte.
Més enllà de la importància que té la casa, en tractar-se d’una finca centenària, la construcció de la indústria química a principis del segle XX va ser l’origen del barri del Bon Pastor, diu Luis Carmelo, portaveu de l’associació veïnal AVIS del Bon Pastor. Carmelo recorda que el barri obrer que es va gestar quasi no tenia serveis per a la comunitat en els seus inicis. Popularment, l’immoble és conegut com la Verònica i, segons el representant veïnal, una filla de l’empresari, que es deia Ramoneta, va utilitzar la casa familiar com a escola per als fills dels treballadors després de la Guerra Civil. L’entitat veïnal destaca el valor de la finca en l’àmbit de la memòria històrica, “ja que és representativa de la constitució del barri”.

L’abril del 1981 va explotar una bomba de la Guerra Civil
Carmelo també fa esment d’un fet tràgic que va ocórrer en els terrenys de la Casa Enric Sanchís el 27 d’abril del 1981. Un obús de la Guerra Civil va explotar i va deixar tres persones mortes, va publicar llavors La Vanguardia. Als inicis del conflicte bèl·lic, la fàbrica va ser col·lectivitzada i es va convertir en una fàbrica d’armament del bàndol republicà. Des del primer moment es va pensar que l’origen de la deflagració va ser una bomba que estava enterrada, equivalent a 20 quilograms de dinamita. Aquest fet va motivar que l’Ajuntament iniciés la recerca de més artefactes a la zona i a barris propers com la Sagrera.
Segons detalla el web Pobles de Catalunya, després de la guerra, la casa va passar a mans de les filles de l’Enric Sanchís. Als anys 60, la casa va ser abandonada i a principis del segle XXI era propietat de 16 persones o famílies i ja es trobava en un estat de degradació molt avançat. L’Ajuntament es va quedar la finca a partir de l’ocupació directa l’any 2019.




