Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El ple de l’Ajuntament, obligat a decidir si impulsa el Museu del Transport a la Fira
  • CA

Barcelona està un pas més a prop de saldar el deute històric amb el seu transport públic. L’Ajuntament de Barcelona haurà de decidir al plenari si compra la proposta per impulsar el Museu del Transport, un espai on poder aglutinar el fons de vehicles històrics de la capital catalana, ara desmembrat i, en molts casos, conservat en molt mal estat. L’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona ha aconseguit les signatures necessàries per poder portar el projecte al consistori barceloní, que haurà de posicionar-se respecte a la iniciativa, que preveu ubicar el nou equipament a l’antic Palau de Comunicacions i Transports, un dels pavellons supervivents de l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929. Cal recordar que aquest recinte de prop de 16.000 m² i propietat municipal acull actualment el palau número 1 de la Fira de Barcelona, però originalment es va construir per albergar una mostra d’avions, vaixells, tramvies, trens i vehicles de tota mena que va fer furor entre els visitants ara fa gairebé un segle.

L'exposició de vehicles i transports del Palau de Comunicacions i Transports durant l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida
L’exposició de vehicles i transports del Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida

Després de presentar-se oficialment en societat el febrer del 2024, l’associació va decidir el passat mes de maig iniciar una recollida de firmes per portar el projecte al ple. El consistori demanava obtenir més de 3.750 firmes per acceptar la proposta i fer-li un lloc en l’ordre del dia. La fita no era fàcil, però, les expectatives s’han superat amb escreix. En només quatre mesos, els impulsors han assolit la xifra de gairebé 5.000 signatures. Un èxit rotund que ara deixa sobre la taula de l’Ajuntament el veredicte sobre el futur Museu del Transport i la seva ubicació, un dels principals esculls que presenta la iniciativa, ja que des de la Fira no semblen disposats a deixar anar el pavelló. Ara bé, és important remarcar que aquest 2025 s’acaba la concessió de l’Ajuntament atorgada a l’organització firal, de manera que les instal·lacions quedarien disponibles en només uns mesos per ubicar-hi aquest fons de vehicles històrics, ara inaccessible per a la ciutadania.

Façana exterior del Palau de Comunicacions i Transports durant l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida
Façana exterior del Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida

“El Museu del Transport al Palau de Comunicacions i Transports seria un magnífic equipament cultural per a Barcelona i, a més, un dels més importants d’Europa. La seva ubicació i característiques permetria que no fos només una exposició de vehicles antics, sinó un espai dinàmic que faria possible dur a terme una gran varietat d’activitats. Per les raons exposades, entenem que l’Ajuntament de Barcelona ha de donar l’impuls definitiu al Museu del Transport i aprovar la seva instal·lació al Palau de Comunicacions i Transports”, defensen des de l’associació en la descripció de la iniciativa. Veurem doncs si el projecte compta amb els suports polítics necessaris per fer-se realitat o continua com des de fa prop de sis dècades guardat en un calaix. Per ara, alguns grups polítics com el PP ja s’hi han posicionat clarament a favor. De fet, el líder de la formació al plenari, Daniel Sirera, va acudir a l’acte de registre de les signatures en una de les seus de l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), aquesta mateixa setmana.

Alguns dels membres de l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona després de registrar les signatures obtingudes aquesta setmana / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Alguns dels membres de l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona després de registrar les signatures obtingudes aquesta setmana / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Resolució a favor del síndic

Més enllà dels suports polítics, la proposta compta amb el vistiplau gens desdenyable de la Sindicatura de Greuges de Barcelona, que en una resolució formal feta pública el passat mes d’abril va plantejar al consistori barceloní la creació d’aquest equipament per preservar i divulgar el “patrimoni històric del transport” i el seu paper a la ciutat. “Barcelona és un cas singular per la varietat de transports públics de què disposa i ha disposat al llarg de la història. Però és que, a més, ha estat una ciutat pionera en l’àmbit del transport”, resava l’ens en un comunicat sobre la resolució.

Un dels troleibusos modificats que va circular pels carrers de la capital catalana fins a l'any 1968 / Cedida
Un dels troleibusos modificats que va circular pels carrers de la capital catalana fins a l’any 1968 / Cedida

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa