Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Recollida de signatures per saldar el deute històric amb el transport barceloní

Barcelona té un deute històric amb el seu transport públic. El fons de vehicles històrics de la capital catalana -ara desmembrat i, en molts casos, conservat en molt mal estat– fa temps que espera que es concreti el projecte del Museu del Transport, un espai on poder aglutinar aquestes verdaderes relíquies i obrir-les al públic. Malgrat tractar-se d’una croada que fa anys que està en marxa, els defensors d’aquesta part del patrimoni de la ciutat van fer un pas de gegant el febrer del 2024, quan es va presentar oficialment en societat l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona.

Des d’aleshores, aquesta entitat no ha deixat de fer pressió per aconseguir que aquest nou equipament s’ubiqui en l’antic Palau de Comunicacions i Transports, un dels pavellons supervivents de l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929. El recinte de prop de 16.000 m² es va construir específicament per albergar una mostra d’avions, vaixells, tramvies, trens i vehicles de tota mena que va fer furor entre els visitants. Aquest espai de propietat municipal acull actualment el palau número 1 de la Fira de Barcelona. Tanmateix, aquest 2025 s’acaba la concessió de l’Ajuntament atorgada a l’organització firal, de manera que les instal·lacions quedarien disponibles per ubicar-hi aquest fons de vehicles històrics, ara inaccessible per a la ciutadania.

L'exposició de vehicles i transports del Palau de Comunicacions i Transports durant l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida
L’exposició de vehicles i transports del Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida

Amb aquest objectiu, l’associació ha impulsat una recollida de signatures per tal de portar formalment aquesta proposta al plenari municipal. “El Museu del Transport al Palau de Comunicacions i Transports seria un magnífic equipament cultural per a Barcelona i, a més, un dels més importants d’Europa. La seva ubicació i característiques permetria que no fos només una exposició de vehicles antics, sinó un espai dinàmic que faria possible dur a terme una gran varietat d’activitats. Per les raons exposades, entenem que l’Ajuntament de Barcelona ha de donar l’impuls definitiu al Museu del Transport i aprovar la seva instal·lació al Palau de Comunicacions i Transports”, assenyalen en la descripció de la iniciativa, que ja compta amb gairebé un centenar de suports.

Un dels trens de la sèrie 1000 del metro de Barcelona / Cedida
Pintades en un dels trens de la sèrie 1000 del metro de Barcelona / Cedida

El Síndic de Greuges també trasllada la petició a Collboni

Cal recordar que el projecte del Museu del Transport al pavelló número 1 de la Fira de Barcelona ja va rebre fa només un mes el suport de la Sindicatura de Greuges de Barcelona, que en una resolució formal va plantejar al consistori barceloní la creació d’aquest equipament per preservar i divulgar el “patrimoni històric del transport” i el seu paper a la ciutat. “Barcelona és un cas singular per la varietat de transports públics de què disposa i ha disposat al llarg de la història. Però és que, a més, ha estat una ciutat pionera en l’àmbit del transport”, resava l’ens en un comunicat, convidant l’executiu encapçalat per Jaume Collboni a moure’s per aconseguir el suport i col·laboració tant de la Generalitat com de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

Façana exterior del Palau de Comunicacions i Transports durant l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida
Façana exterior del Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929 / Cedida

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Carles a maig 12, 2025 | 17:16
    Carles maig 12, 2025 | 17:16
    vull signar, nom sé com fere-ho

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa