Barcelona té un deute històric amb el transport públic. Els defensors d’aquesta part del patrimoni i de la història de la ciutat fa més de mig segle que esperen la creació del Museu del Transport, un espai on aglutinar tot el fons de vehicles històrics de la capital catalana ara desmembrat i, en molts casos, conservat en molt mal estat. Aquesta reclamació històrica ja es va fer un lloc al consistori barceloní de manera inesperada el passat mes de març gràcies a una proposta de Ciutadans presentada en la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports de l’Ajuntament. La proposició -que instava l’executiu a impulsar la construcció d’aquest museu al Palau de Comunicacions i Transports del recinte de la Fira de Barcelona– va tirar endavant gràcies al suport de totes les formacions excepte els dos grups del govern, que malgrat reconèixer la importància del projecte van decidir finalment abstenir-se.
Els promotors d’aquest museu del transport barceloní, però, ara volen anar més enllà i ja han començat una ronda de trobades amb diferents grups polítics amb vista a les eleccions municipals del pròxim 28 de maig. La intenció d’aquestes reunions és poder situar la iniciativa al debat polític, un objectiu que semblen haver assolit ràpidament i que farà que el projecte sigui un dels temes de discussió en els nombrosos cara a cara que viurem en les pròximes setmanes. Cal recordar que l’equipament continua per ara sense cap data ni pla d’execució fixats. En paral·lel, els defensors del patrimoni del transport públic barceloní també estan pendents de concretar una trobada amb el Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat per abordar aquesta qüestió.
Posicions enrocades per la ubicació
Un dels principals cavalls de batalla per a la creació d’aquest museu és la seva ubicació. La proposta que des de fa temps traslladen a les administracions entitats com la plataforma Transport Català és precisament que el millor escenari possible per albergar aquest nou equipament és Palau de Comunicacions i Transports del recinte de la Fira de Barcelona, un espai que originalment es va construir per albergar una exposició de sistemes i mitjans de transport i una proposta que compta amb l’aval del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona.
Tanmateix, l’executiu ja va deixar clar en la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports celebrada el passat març que aquesta opció no seria viable perquè els espais alliberats en aquesta part de les instal·lacions de la Fira de Barcelona van destinats a la construcció d’un nou Centre d’Atenció Primària (CAP) i a l’ampliació del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). De fet, el govern va precisar que en l’àmbit proposat seria impossible trobar lloc per als prop de 20.000 metres quadrats disponibles que es requeririen per poder instal·lar aquest museu.
Cinc anys sense el centenari Tramvia Blau
Precisament, un altre dels temes en clau transport públic que amb tota probabilitat sortirà a la palestra durant aquestes setmanes de campanya electoral serà el cas del Tramvia Blau. Aquesta infraestructura centenària -va començar a funcionar el 29 d’octubre de 1901– fa més de cinc anys que va deixar de circular pel districte de Sarrià-Sant Gervasi, on cobria la ruta que uneix la plaça John F. Kennedy amb l’estació inferior del funicular del Tibidabo, recorrent així tota l’avinguda del Tibidabo. La previsió inicial era que aquest fos un adeu temporal, ja que el consistori barceloní es va comprometre l’any 2018 a licitar una nova obra per recuperar el transport. Tanmateix, des d’aleshores tot han estat promeses incomplertes per part de l’executiu local, que té sobre la taula un projecte per recuperar la infraestructura que compta amb una inversió de prop de 19 milions d’euros.
En aquest sentit, tots els grups municipals van aprovar de manera unànime en el Ple del Consell de Sarrià-Sant Gervasi celebrat el mes d’octubre del 2022 una proposta presentada per Junts que demanava reactivar els treballs per tornar a posar en funcionament l’icònic tramvia. Malgrat el compromís municipal, aquesta emblemàtica infraestructura segueix sumant anys sumida en l’ostracisme i a l’espera d’una renovació que permeti adequar el servei als estàndards del segle XX.