L’Ajuntament de Barcelona incorporarà tres obres del pintor català Antoni Tàpies a la seva col·lecció després de rebre l’herència d’una dona, de nom Concepció Comamala Malo, que va morir a inicis d’any. L’executiu de Jaume Collboni va acceptar-la a finals de setembre i ara és el Museu Tàpies l’encarregat de custodiar-la per “garantir-ne la conservació, estudi i difusió”. Des de l’Institut Municipal de Cultura (ICUB) aclareixen, en tot cas, que les pintures no s’exposaran “fins a la formalització definitiva” de l’herència. L’executiu recorda que cal seguir amb pulcritud el procediment per garantir-ne la “seguretat jurídica i patrimonial del procés”.
L’herència consta, concretament, de dos retrats de la mateixa testadora fets per Tàpies, un d’ells un retrat a l’oli de l’any 1952. El conjunt d’obres es complementa amb un quadre de tècnica mixta catalogat de l’any 1948, i amb diversos llibres de l’artista. El Museu Tàpies, com a centre de referència en l’obra de l’artista, ja ha emès un informe favorable a l’acceptació del llegat i guardarà momentàniament les obres al seu dipòsit.
El govern de Jaume Collboni va aprovar-ne l’acceptació de l’inventari a la sessió de la Comissió de Govern del 18 de setembre de 2025, un procediment habitual que permet a l’Ajuntament valorar i verificar els béns abans de la seva incorporació definitiva al patrimoni municipal. Els tècnics estan ara a l’espera d’acabar el procediment burocràtic per estudiar què es pot fer amb elles. En tot cas, des de l’ICUB admeten al Tot Barcelona que “es tracta d’un llegat de gran valor cultural que contribuirà a enriquir el relat de l’obra de Tàpies a la ciutat”.

El llegat de Tàpies a Barcelona
El Museu Tàpies va ser creat l’any 1985 pel mateix artista per promoure l’estudi i el coneixement de l’art modern i contemporani. L’equipament va obrir les portes el juny de 1990 a la seu de l’antiga Editorial Montaner y Simón, obra de l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner. El museu compta amb una de les col·leccions més completes de l’artista, constituïda majoritàriament a partir de les donacions d’Antoni i Teresa Tàpies.
El pintor va assolir el reconeixement internacional del món de l’art cap a la meitat dels anys cinquanta, just l’època en què estan datats els quadres de l’herència que ha deixat la senyora Comamala. El seu estil amb elements geometritzants i altres signes que al·ludeixen a la realitat de Catalunya, juntament amb l’estrena de noves tècniques i superfícies, el fan un dels artistes de referència del segle passat. El pintor ha exposat al Museum of Modern Art i al Solomon R. Guggenheim Museum de Nova York i en una desena de galeries importants d’arreu del món.