Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’estació fantasma de Gaudí obre les portes per primer cop en 57 anys

Les llums del comboi número 520 no eren les úniques que aquest dijous il·luminaven el recorregut entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l’L5 del metro. Al seu pas sota de l’avinguda de Gaudí, el tren ha travessat com sempre les andanes d’una parada que no surt als plànols, però que aquest migdia estava il·luminada i plena dels ulls curiosos dels periodistes que observaven el vehicle amb atenció. Per primer cop des de la seva construcció l’any 1968, l’estació de Gaudí ha obert les portes en una visita de premsa que precedirà les incursions ciutadanes que tindran lloc aquest cap de setmana en grups de 20 persones com a part dels actes de celebració del primer segle d’història de la xarxa del subsol barceloní.

Visita a l'estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l'L5 del metro / A.R.
Visita a l’estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l’L5 del metro / A.R.

El pas ensordidor del metro reverbera especialment en una parada que mai es va arribar a inaugurar i que llueix completament buida, sense bancs ni cap altre tipus de mobiliari i tampoc sense rètols ni cartells publicitaris. Per poder fer-la visitable, des de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s’ha optat per col·locar una mampara gegant que impedeix l’accés a les vies. La presència d’aquesta barrera translúcida és el primer que crida l’atenció només baixar les escales que duen fins a l’andana. Una figura amb logotip antic de la xarxa dona la benvinguda al visitant, que a la paret amb marbre on hi hauria normalment els seients troba diversos plafons que repassen la trajectòria de la infraestructura de la capital catalana des de la inauguració de la primera línia el 30 de desembre del 1924 fins a l’actualitat.

Visita a l'estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l'L5 del metro / A.R.
Visita a l’estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l’L5 del metro / A.R.

A l’andana que és visitable també s’hi han col·locats diversos elements patrimonials que es conserven a la Fundació TMB i que van pertànyer a altres estacions, com un dels torns d’accés antics o un rètol de la vella parada de Fernando. L’altre cantó de la parada es manté tal com ha estat en els últims 57 anys, sense que s’hi hagi fet cap actuació o neteja especial, més enllà del manteniment necessari en tractar-se d’una zona de pas constant dels combois de la línia L5. De fet, aquest migdia hi havia una operària de l’operador treballant a les fosques i només il·luminada per una llanterna i per la claror de les noves llums que s’han instal·lat per permetre la visita de la premsa i la ciutadania.

Visita a l'estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l'L5 del metro / A.R.
Visita a l’estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l’L5 del metro / A.R.

Unes andanes per estrenar

Cal recordar que la batejada com a estació de Gaudí es va construir el 1968 com una continuació de l’aleshores L2, que unia la Sagrera i Horta, però l’avanç ràpid de les obres de l’L5 des de Collblanc va fer que les autoritats canviessin el traçat i decidissin unir les dues línies. Inicialment, l’objectiu era que L2 fos una línia vertical mar-muntanya, tot unint el Paral·lel i Horta passant per la Sagrera. A banda, l’L5 es va pensar com un metro que creués gairebé perpendicularment l’L2, tot unint l’Hospitalet de Llobregat i Badalona.

v
Visita a l’estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l’L5 del metro / A.R.

La parada damnificada per aquesta unificació de línies va ser la de Gaudí, ja que estava a només 200 metres de l’estació de Sagrada Família, quan la mitjana de distància entre estacions és de 600 metres. Per aquesta raó mai no va ser inaugurada, però el seu bon estat de conservació ha fet que mantingués al llarg dels anys una mínima activitat, permetent la visita molt puntual d’alguns aficionats als trens sent decorada per Nadal. Dins de la infraestructura també hi ha locals en ús, que acullen la seu de l’associació de treballadors jubilats de TMB i també de l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya, i una sala polivalent que es pot llogar.

Visita a l'estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l'L5 del metro / A.R.
Visita a l’estació fantasma de Gaudí, entre les parades Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig de l’L5 del metro / A.R.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa