La façana del Palau de la Música Catalana mantindrà vuit anys més la que ha estat la seva icònica acompanyant d’ençà del 2016. L’Ajuntament de Barcelona ha ampliat fins al 2032 el conveni per situar l’escultura Carmela, de Jaume Plensa, davant l’històric edifici. A parer de l’artista, mantenir durant tota la dècada la seva obra a la ciutat és un “privilegi”. Ha lloat, a més, la capacitat de la peça per “regenerar” l’espai públic al seu voltant. “Una escultura pot ser maca o no tan maca, bona o no tan bona, però és importantíssima la seva col·locació”, raona, fet que va facilitar la decisió de mantenir-la al seu lloc. “Si me la demanaven, havia de tornar-la a deixar”, etziba, tot agraint que el consistori per donar “una mica de llum i esperança en una ciutat que s’estava enfosquint”. Entre bromes, però, ha assegurat que “m’agrada més vendre i que m’encarreguin peces, però de vegades no tries la manera”.
Per la seva banda, l’alcalde Jaume Collboni ha celebrat la “història d’amor” entre Barcelona i la Carmela. Especialment, val a dir, entre els veïns del barri de Sant Pere, la insistència dels quals ja va provocar que l’obra -que formava part originalment d’una exposició temporal- es quedés ja fa vuit anys a la ciutat. La relació entre escultura i veïnat, raona el batlle, continua “vigent, més vital i brillant” anys després del primer aterratge davant el Palau de la Música Catalana. “És com una veïna més”, comenta.

Medalla d’Or al Mèrit Cultural
Precisament sobre el fonament d’aquesta relació, Collboni ha anunciat l’entrega de la Medalla d’Or de la ciutat al Mèrit Cultural al mateix Plensa, amb l’objectiu de “reconèixer i visibilitzar” l’idil·li d’escultor i obra amb Barcelona. A parer de l’alcalde, el guardonat consta entre els creadors “més brillants i representatius de la cultura barcelonina”; tot considerant l’entrega un agraïment a la “generositat i empatia” que hi ha mostrat. Plensa, per la seva banda, ha insistit en la rellevància de mantenir a l’espai actual la Carmela: “És el més bonic que et pot passar com a artista, que la gent vulgui la teva obra”, conclou.