L’Ajuntament de Barcelona reformarà i ampliarà l’edifici històric de Can Felipa del barri del Poblenou, on ara mateix hi ha un Centre Esportiu Municipal (CEM) i un centre cívic. El primer pas és la convocatòria d’un concurs de projectes que ara mateix s’està licitant per 103.514,64 euros. Una part de Can Felipa ocupa l’antiga fàbrica Catex, amb una protecció patrimonial del nivell C. El pressupost de l’obra, que impulsa l’Institut Barcelona Esports a través de l’empresa Bimsa, serà d’uns 16,5 milions d’euros.
Segons detalla el plec dels criteris d’intervenció del projecte, amb les obres es vol ampliar l’ús esportiu a tot l’edifici, menys a la planta sota coberta, que mantindrà els usos cívics i culturals, i fer un nou accés principal tenint en compte els dos usos futurs, amb l’esportiu com a majoritari. El projecte preveu enderrocar la piscina actual, situada en un edifici annex, i construir-ne dues de noves, implantar els usos esportius a les plantes baixa, primera i segona, i reordenar la distribució de tot l’equipament i dels nuclis verticals de comunicació.
Actuar sobre 7.450 metres quadrats
En total, s’actuarà sobre una superfície de 7.450 metres quadrats, dels quals una mica més de 4.600 són de reforma i prop de 2.850 són d’obra nova. Està previst construir una nova edificació al costat de l’immoble catalogat que albergarà les piscines. Una tindrà dimensions reglades (25 x 33 metres) per a poder disputar partits de waterpolo, un esport molt arrelat al Poblenou amb equips professionals, i l’altra serà més petita per a infants.
Sales d’activitats dirigides, ciclisme de sala i ‘fitness’
Fonts municipals afegeixen que es construirà una graderia al voltant de la piscina gran amb capacitat per a 180 persones, i el projecte de reforma inclourà en la segona planta tres sales d’activitats dirigides, de 130 a 330 metres quadrats, i un espai de ciclisme de sala de 140 metres quadrats, mentre que la tercera planta es destinarà exclusivament al fitness, amb una superfície de 800 metres quadrats.
A més, l’Ajuntament estableix que la proposta haurà d’incloure un espai verd, “amb una entitat suficient”, i la nova construcció haurà de “preservar la màxima visibilitat de la façana de l’edifici catalogat”, tenir en compte la composició arquitectònica i minimitzar l’impacte visual dels habitatges de l’entorn.
Els orígens de Can Felipa es remunten al segle XIX
L’origen de Can Felipa es remunta a mitjan segle XIX. Felipe Ferrando va obrir a la confluència de l’actual carrer de Marià Aguiló (abans carrer de Sant Pere) i del de Peralada (desaparegut en obrir el carrer de Pallars), una petita fàbrica de blanqueig de teixits. Tenia uns 40 operaris, explica la pàgina Blogueres de Sant Martí. El nom de Can Felipa prové del seu primer propietari.
El 1877, la família Vilà va comprar Can Felipa i va ampliar la fàbrica. Va ser una de les indústries més importants que es van crear al Poblenou. Durant les primeres dècades del segle XX hi treballaven 700 persones. Va continuar oberta i vinculada a l’àmbit tèxtil fins al tancament definitiu el 1978, al qual es va arribar després d’anys de protestes, conflictes laborals i nombrosos acomiadaments. Els hereus volien construir pisos i altres edificacions en tot el solar, però la lluita veïnal va permetre salvar pel barri una part de l’antiga fàbrica i que aquesta es dediqués a poliesportiu i centre cívic.
L’antiga fàbrica, protegida
L’edifici històric de Can Felipa està protegit amb el nivell C, que prohibeix augmentar el volum i només permet el manteniment de la façana i dels acabats. El plec tècnic precisa que “l’actuació prevista no s’ajusta al planejament urbanístic vigent, essent necessari tramitar previ a l’aprovació administrativa del projecte, una figura urbanística en justificació a tal efecte, que modifiqui els sòls dels sistemes urbanístics i estableixi les noves condicions d’ordenació de l’equipament i els paràmetres d’edificació”. El planejament vigent és una modificació del PGM aprovada definitivament a finals de 2010 que té com a principal objectiu preservar els valors patrimonials del teixit històric del Poblenou, els carrers, carrerons i passatges, el parcel·lari, les arquitectures tradicionals, el teixit social i l’activitat.

