Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Adjudicada per 2,5 milions la restauració dels trens històrics de TMB
  • CA

La celebració del primer segle d’història del metro de Barcelona comença a prendre forma. La restauració dels trens històrics de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja ha estat adjudicada per un valor de prop de 2,5 milions d’euros. Es tracta de cinc cotxes de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000 i l’empresa encarregada de remodelar-los serà Construcciones i Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF), l’única companyia que havia presentat oferta per fer-se amb aquesta licitació, que va sortir a concurs a finals del passat mes d’abril.

La notícia de l’adjudicació l’ha avançat el periodista Oriol Pàmies en una publicació a través de les xarxes socials i l’ha pogut confirmar el TOT Barcelona consultant el seu expedient a la Plataforma de Serveis de Contractació Pública. En el plec de condicions d’aquesta actuació, es detalla que la restauració té un pressupost total de prop de 2,1 milions d’euros -sense comptar l’IVA- i s’indica que les obres han d’estar finalitzades en un màxim de deu mesos des de la formalització del contracte. Aquest termini implica que aquests combois històrics -que com la majoria d’aquesta part del patrimoni barceloní estan conservats en força mal estat a les cotxeres del Triangle que la companyia té al barri del Bon Pastor- no podran estar preparats per a ser exposats abans del 30 de desembre del 2024, quan es compliran exactament 100 anys de la inauguració de la primera línia de ferrocarril metropolità a la capital catalana.

Cinc exemplars sense circulació

Si no hi ha contratemps, els cinc exemplars restaurats podrien exhibir-se de cara al públic en un termini màxim d’un any com a part de la mostra que prepara TMB per commemorar aquest centenari, una iniciativa que no sembla contemplar en cap cas que els combois puguin tornar a circular, ni que sigui de manera extraordinària. Segons es desprèn també d’aquest plec de condicions, aquesta intervenció en els trens se centrarà en la neteja, la soldadura, el pintat i la col·locació de vinils als cotxes, tota una sèrie de processos que tenen com a objectiu que els vehicles puguin ser exposats i es pugui accedir al seu interior sense riscos. Per aquest precís motiu, també es preveu la retirada de l’amiant present en alguns d’aquests cotxes i la instal·lació de rampes i escales per accedir des del nivell del terra fins al dels vagons sense dificultats.

En cap punt hi figura una menció a l’habilitació dels mecanismes per aconseguir que aquests trens puguin tornar a ser funcionals. Aquesta recuperació del servei dels trens seria especialment fàcil i poc costosa amb l’exemplar de la sèrie 300, que va estar circulant per la xarxa del subsol de la capital catalana fins al 1987. De fet, aquest és dels cinc combois el que figura en el contracte amb una restauració menys costosa, ja que està estimada en uns 217.000 euros, lluny dels més d’un milió que costarà el de la sèrie 400, que va deixar de funcionar l’any 1958. Una de les remodelacions més esperades, però, és la del cotxe 126 de la sèrie 100, uns vehicles construïts per la Casa Girona del Poblenou que van entrar en servei el 1926 -només dos anys després de l’estrena del metro a la ciutat- i es van retirar el 1979, més cinc dècades més tard.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa