La Cereria Subirà ha vist incrementar la venda de cera en cru a particulars en un 250-300% els últims dos anys. Tota una sorpresa, fruit d’una tendència en auge que el confinament ha acabat de consolidar. Així, la febre handmade o Do It Yourself ha rellançat la botiga més antiga de Barcelona, que al cor del barri Gòtic comercialitza cera i espelmes des de fa més de dos segles i mig.
La nova moda té una lògica senzilla: aquest comerç especialitzat ven cera d’alta qualitat i els clients més traçuts la compren per elaborar les seves pròpies espelmes a casa. Amb motllos especials, formes singulars, colors a conjunt amb la decoració… Un entreteniment amb molltes possibilitats. De retruc ha provocat, també, que el comerç més veterà de Barcelona obri una nova línia de negoci: tallers sobre com fer espelmes de forma artesana.
Renovar-se o morir
La pandèmia va obligar els comerços a enginyar-se-les per trobar altres fonts d’ingressos i no aturar l’activitat completament. En aquest sentit, la Cereria Subirà és un exemple de resiliència i, també, de constant innovació. Així ho ha demostrat durant 260 anys, des que va obrir el 1761. Va viure la grip espanyola, múltiples crisis, la Guerra Civil, revolucions i canvis socials de tota mena. Ocupa els baixos d’una finca municipal a la Baixada de la Llibreteria. El local havia estat una antiga botiga de teixits per a vestits de dona, que va construïr-se el 1847 i de la qual la cereria en conserva la decoració original.
Amb aquest currículum no és d’estranyar, doncs, que una pandèmia mundial com la de la Covid-19 no hagi fet tremolar els fonaments del negoci familiar dels Subirà. No només han incorporat tallers sobre com fer espelmes, sinó que també han aprofitat la conjuntura per obrir una botiga digital i contactar amb nous proveïdors.
Un futur encaminat cap a la decoració
Aquest cop li ha tocat a Pilar Subirà lluitar per la continuïtat de la cereria. Ella és la primera dona que agafa les rendes del negoci. “Casualment, ara som tot dones”, comenta la seva neboda, Júlia Escalada Subirà, de 24 anys. Segons l’última generació, hi ha molta demanda de noies d’entre 25 i 35 anys que utilitzen les espelmes com un element decoratiu. “El confinament ens ha portat aquesta necessitat de cuidar el nostre espai, i d’aquí la tendència a l’aromateràpia”, raona.
L’art de treballar la cera, explica, és molt desconegut perquè “hi ha pocs artistes que treballin la cera com a material primer”. Tot i que anys enrere l’espelma era un producte de primera necessitat, avui dia s’ha convertit en un element complementari que obeeix més a finalitats estètiques que no pas útils. En aquest sentit, la intenció “és que la cereria s’encamini cap a aquest nínxol de la decoració, la creativitat i l’art”.