Els marges musicals es troben per acomiadar la Mercè

L’escenari de l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm ha acollit les artistes Antonia Jiménez, Yndi i Tutu l’última tarda de la festa major

Les últimes hores d’una Mercè excepcional han tingut un racó d’homenatge als marges musicals, a la fusió i als espais sorgits a les vores dels canals musicals predominants. Aquest diumenge, a l’escenari de l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm, s’ha obert una esquerda respecte als grans noms comercials que han ocupat altres espais de la ciutat durant els últims dies i s’ha farcit amb un còctel de flamenc, acid techno i pop eteri.

Aquest esperit trencador, l’essència del Barcelona Acció Musical (BAM) 2021, ha cedit el protagonisme d’aquesta última jornada de la Mercè a la guitarrista Antonia Jiménez, a la compositora Yndi i a la DJ barcelonina Tutu. Totes elles han fet carrera en els marges, han voltat pel món i avui s’han trobat en un mateix escenari, una rere l’altra, per teixir un comiat de la Mercè travessat per la diversitat. 

D'esquerra a dreta, Alicia Morales, Antonia Jiménez i Nasrine Rahmani amb el seu recital flamenc / Jordi Borràs
D’esquerra a dreta, Alicia Morales, Antonia Jiménez i Nasrine Rahmani amb el seu recital flamenc / Jordi Borràs

La primera a fer-ho ha estat Jiménez, històrica guitarrista de l’art flamenc que durant molts anys s’ha erigit en l’única gran figura femenina de la seva disciplina. Eren les cinc de la tarda i la seva presència ha irromput a la tarima en solitari. Mitja reverència, mig somriure, un solo de guitarra i el públic ja havia quedat embadalit. Era alhora el tast i l’essència del que vindria. Immediatament, s’hi han incorporat les dues acompanyants que fan camí amb ella en el treball musical Entre primas, Alicia Montes a la veu i Nasrine Rahmani a la percussió. 

La proposta d’aquest trio, amb un enfocament contemporani sobre un tapís tradicional, ha desplegat un repertori de cançons que se n’anava cap a la bulería, el tanguillo o el cante por marianas. La irrupció d’aquesta última vessant flamenca, de fet, ha anat acompanyada fins i tot d’una inesperada lliçó d’història informal. “L’estil es diu així perquè els gitanos portaven una cabra, aquella cabra es deia Mariana, i d’aquí que tingui el seu estil propi”, ha vingut a dir Antonia Jiménez. 

L’humor també s’ha colat en altres moments de la tarda. A més d’haver-se cantat les bondats d’una cervesa fresca des de l’escenari flamenc, amb la irrupció de la cantant Yndi, minuts més tards, ha seguit l’ambient propici per a les bromes. Mentre l’artista feia uns últims ajustaments a l’instrument, s’ha excusat. “Deu ser pel clima. És una guitarra francesa. No està acostumada aquest estiu”, ha dit, guanyant temps mentre el públic li tornava un riure amable.

La compositora Yndi, en ple retorn als escenaris després d'anys de descans / Jordi Borràs
La compositora Yndi, en ple retorn als escenaris després d’anys de descans / Jordi Borràs

La seva gràcia més genuïna, però, l’ha desplegat amb l’exhibició de pop contemporani que ha construït amb solidesa els últims anys. Després d’un èxit inicial fora mida, la compositora i productora franco-brasilera es va prendre un descans l’any 2017 i ha tornat recentment amb aquesta iniciativa més personal i onírica recollida en el disc Noir Brésil. L’abstracció de la seva música era tanta que no era estrany trobar-se, en diferents moments del concert, espectadors amb els ulls aclucats mentre es bellugaven tímidament a la cadira. 

Tampoc no ha pujat sola a l’escenari, Yndi. Al seu costat hi havia l’artista Kiala Ogawa. Tot i que és una intèrpret amb qui acaba tot just acaben de començar a actuar juntes, la química ha quedat fora de qualsevol dubte. Mig concert era la música. L’altre mig, les seves mirades còmplices, persistents durant tot el xou.

I si el primer espectacle l’han protagonitzat tres dones, i el segon, dues, la seqüència no fallaria. L’últim fragment del vespre l’ha protagonitzat una sola artista: la punxadiscs Tutu. En plena eclosió, i amb una carrera recent amb presència a diverses sales icòniques d’Europa, Gemma Planell, com es diu en realitat, ha pogut tornar avui a la seva ciutat per deixar veure les seves creacions complexes farcides de referències. Fent ús de recursos del cosmic trance o l’acid techno, Tutu ha seduït el públic des de l’inici. 

La DJ Tutu, la creadora de la sessió que ha tancat la Mercè a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm / Jordi Borràs
La DJ Tutu, la creadora de la sessió que ha clausurat la Mercè a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm / Jordi Borràs

El seu poti-poti de cants tribals, ambients farcits d’efectes sonors, jocs de veus i, fins i tot, discursos samplejats s’ha mostrat efectiu durant tot el concert. El públic es gronxava lleugerament a les cadires. Tornaven els ulls tancats. A un quart de deu, però, tot s’acabaria. El concert feia silenci. I, de retruc, la Mercè s’acomiadava fins l’any vinent.

Nou comentari