L’humor es reinventa per tornar a Barcelona

L'escena de monòlegs i 'stand-up comedy' comença curs amb estrenes, cites fixes i espectacles que han crescut

“Perdre ja hem perdut. Ara anem a intentar fer algo guapo”. La frase, manllevada d’un text del còmic Marc Sarrats, va fer furor al Cruïlla i va encendre les festes dels Castellers de Sants, aquest estiu. És una referència que inclou la cruesa de l’arribada del coronavirus, però que acaba apel·lant a l’empenta gairebé inconscient per treure el millor –fins i tot el més improbable– d’una situació innegablement adversa. I és un esperit que lliga, d’alguna manera, amb el que ha aconseguit fer el sector de l’humor en directe a Barcelona aquest setembre, precisament. Preparar “algo guapo” per trencar, durant una estona, la grisor general que ha abraçat aquest 2020.

Així, després d’un cessament de l’activitat forçós des de la primavera –i amb algunes proves amb comptagotes durant l’estiu– torna la programació habitual a diversos escenaris barcelonins. Alguns espectacles simplement tornen, com El Soterrani. D’altres han aprofitat l’anomalia per fer-se grans, com Feismo Cool. I altres propostes irrompran de zero, com és un nou espai a Gràcia amb programació setmanal i obert a nous formats que s’estrenarà pròximament.

Una nova vida a l’aire lliure

El moment més incert va ser l’inici de l’estiu. En el període que es reprenien algunes activitats econòmiques, però seguien restringits els actes culturals i els aforaments a l’interior dels bars eren mínims, no hi havia cap perspectiva clara. A més, els canvis eren constants i la majoria d’organitzadors de comèdia stand-up van optar per donar per acabada la temporada i carregar piles pel setembre. Més encara quan es va complicar la situació a partir de l’augment de casos de Covid-19 a la capital catalana.

Però aquest no va ser el cas de Juan Ángel Medina, conegut com a Jamsito. Ell és l’organitzador del xou Feismo Cool, un micro obert –com s’anomena els espais on els còmics poden provar els seus textos abans de tenir-los consolidats– que barreja la presència de còmics novells amb artistes més consolidats, com Xavi Daura, Tomàs Fuentes o Charlie Pee. La llengua predominant és el castellà, però es deixa llibertat i alguns humoristes actuen en català. Abans de la pandèmia, l’espectacle tenia lloc a la cerveseria La Rubia del Raval, en un espai petit. Això, per força, va deixar de ser una opció estable. Així que Jamsito es va posar a caminar i preguntar. “Em vaig recórrer tota la costa de Barcelona per aconseguir un lloc a l’aire lliure, perquè era l’única opció, i havia de ser un restaurant”, explica ara. Va parlar amb cada establiment obert i, finalment, va convèncer-ne 3. Es va quedar amb el Vitaminas Burger, al Port Olímpic.

Dit i fet, el 3 d’agost, després d’uns pocs espectacles amb aforament reduït a la Rubia, van estrenar el seu nou racó de comèdia en directe i, de pas, van multiplicar el públic per al qual actuaven. Des de llavors, han aconseguit aplegar un centenar d’espectadors cada dilluns. La fórmula d’intercalar monòlegs amb un quiz amb preguntes de “coneixement popular molt lligat a Internet” els ha funcionat. Tant és així que ara pretenen allargar-ho fins a finals de setembre en el mateix espai, a tocar de la platja, i més endavant, en un local que els ha ofert la mateixa empresa del restaurant on actuen que, a més, estarà preparat per acollir esdeveniments amb un aforament similar.

“Irònicament, ens ha anat bé la pandèmia. Ara ens va millor”, valora Jamsito. De fet, ara volen replicar la proposta a València i a Madrid.

Gràcia, pol de monòlegs

I si Feismo Cool ha viscut tot just ara el seu moment d’expansió, altres propostes ja havien esclatat amb anterioritat i era just abans de la pandèmia quan travessaven un període de dolça consolidació. El cas més representatiu és El Soterrani. El xou en català impulsat per Oye Sherman, Josep Català, Modgi, Joel Díaz i Manel Vidal va deixar de programar-se de manera habitual el mes de febrer –amb una triple aparició entremig al Cruïlla– i des de llavors no havien donat senyals de com tornaria el projecte. Avui mateix, però, han anunciat que actuaran aquest mes al Teatre Almeria tres vegades. De fet, aquesta és la idea fins a finals d’any almenys, asseguren els organitzadors: programar tres sessions de monòlegs mensuals al teatre gracienc que barregin la presència dels impulsors del projecte amb convidats.

El seu cas, de fet, és el que menys canvis ha hagut d’afrontar. No han hagut de canviar gaire res de la proposta, més enllà d’ajustar-se a les normes sanitàries que la sala ha de complir. Amb el nou aforament, hi cabran 80 persones. A més, es demanarà que hi hagi la mascareta posada de manera permanent quan no es beu o es menja, es prendrà la temperatura abans d’entrar i es mantindran les distàncies entre assistents a l’espectacle.

Una situació totalment diferent afronta l’humorista i organitzadora omnipresent de comèdia Charlie Pee, que s’ha embarcat en un projecte que arrenca de zero, juntament amb l’humorista Raquel Hervás. De fet, segons ha pogut saber el TOT Barcelona, estan polint els últims detalls del naixement d’aquest nou espai que oferirà contingut relacionat amb l’stand-up però que acollirà formats nous. L’espectacle serà setmanal i cada dijous hi haurà una proposta diferent. El lloc, a més, serà a Gràcia. I la presentació oficial tindrà lloc durant els pròxims dies.

Espais incerts

Però no en tots els casos s’ha trobat la manera de tirar el projecte endavant ràpidament. Encara és aviat. La mateixa Pee, de fet, està involucrada en dues propostes fixes més, com són els monòlegs del Comedy Gold –al bar El Medi– o L’Altre Micro Obert –al bar Alfa. Aquestes dues cites recurrents encara no se sap quan tornaran. La intenció és mantenir-les, però dependrà dels espais on es feien i de si val la pena tirar-ho endavant amb les mesures que s’hi han d’aplicar.

En altres indrets on també hi havia humor i presencialitat, també estan mirant de reinventar-se a l’espera d’una decisió definitiva. Un dels exemples és la Llama Store, una llibreria especialitzada en humor que també programava al mateix espai presentacions de llibres, cursos i fins i tot monòlegs. Ara, tot aquest contingut que seguiran produint el volen adreçar al món digital mitjançant un podcast. I fins i tot han impulsat una escola online. La petita botiga de Sant Antoni, però, encara no sap si seguirà acollint el programa La Ruina, d’Ignasi Taltavull i Tomàs Fuentes, que es gravava allà mateix i tenia com un dels principals al·licients el fet d’estar anxovats entre cadires plegables per crear un ambient de camaraderia necessari. Ara, amb aquest nou panorama, els impulsors del projecte estan acabant de valorar si canvien l’espai i el format de La Ruina, ja que seguirà necessitant la participació del públic. La bona notícia, però, és que les intencions són tornar a l’octubre i doblar la dosi de programa. Passar de fer-lo quinzenal a setmanal.

Nou comentari