Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Viatge en el temps a la Barcelona perduda amb la creació de la Via Laietana
  • CA

Com era Barcelona abans de la construcció de la Via Laietana a principis del segle XX? Aquest particular viatge en el temps és el que proposa un usuari que ha compartit a través de les xarxes socials diverses fotografies de l’època acolorides a través de la intel·ligència artificial.

La publicació compartida per CatColor, un usuari de la plataforma Twitter que es dedica a acolorir fotografies antigues mitjançant aquesta tècnica, arrenca amb una petita explicació sobre la creació d’aquesta artèria barcelonina, una actuació que es va allargar durant cinc anys -del 1908 fins al 1913– i que va suposar la destrucció pràcticament d’un barri sencer.

Les obres tenien l’objectiu de millorar la connexió del districte de l’Eixample amb el Port de Barcelona i es van dur a terme en tres fases diferents sota la direcció de Lluís Domènech i Montaner, Josep Puig i Cadafalch i Ferran Romeu. En total, tal com recorda la publicació, es calcula que van desaparèixer del mapa fins a 85 carrers i prop de 2.200 cases, que conformaven un barri en si mateixes.

Una de les places desaparegudes amb la construcció de la Via Laietana / Francesc Brunet
Una de les places desaparegudes amb la construcció de la Via Laietana / Francesc Brunet

La creació de la Via Laietana va suposar la pèrdua de nombroses places com les de Sant Sebastià, la de l’Àngel o la dels Argenters, i també es va traduir en l’enderroc de diversos palaus com el del Marquès de Monistrol, al carrer de la Riera de Sant Joan, o el de la Clariana Padellàs, al carrer dels Mercaders. Tampoc va aconseguir mantenir-se en peus esglésies com al de Santa Marta, que estava ubicada a la part final del carrer de la Riera de Sant Joan.

Una de les places desaparegudes amb la construcció de la Via Laietana / Francesc Brunet
Una de les places desaparegudes amb la construcció de la Via Laietana / Francesc Brunet

Ca recordar que amb aquestes obres també es va aprofitar per construir diversos túnels que després serien utilitzats com una part de la xarxa del metro a la capital catalana i també per habilitar un sistema de clavegueram més modern que el que s’utilitzava en aquella època. Amb la finalització de les actuacions l’any 1013, la Via Laietana es presentava en societat, obrint-se a la circulació tant de les persones com dels vehicles i propiciant la construcció d’alguns dels edificis que encara avui dia presideixen aquesta artèria barcelonina.

La Via Laietana després d'obrir-se al trànsit l'any 1913 / Brangulí
La Via Laietana després d’obrir-se al trànsit l’any 1913 / Brangulí

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Miquel García Roca a octubre 18, 2022 | 08:43
    Miquel García Roca octubre 18, 2022 | 08:43
    Una gran i necessària feina. Gràcies. (En aquest escrit hi ha una errada quan parla de l’any 1013 en lloc del 1913)

Respon a Miquel García Roca Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa