Els teatres de barri s’alien per mantenir alçats els seus telons

Els teatres de barri treballen en xarxa amb l’objectiu d’afavorir al sector cultural i guanyar visibilitat

Els teatres de proximitat barcelonins han lluitat en xarxa per sobreviure a la pandèmia i han creat una associació per donar-los més visibilitat, On el teatre batega. Tot va començar durant la celebració del Festival Grec l’any 2020, quan les sales de proximitat van haver de substituir les activitats presencials per activitats online o alternatives i, va ser llavors, a l’inici de la desescalada, quan els deu teatres de petit format -el Teatre Akadèmia, la Sala Atrium, l’Antic Teatre, La Badabadoc, el Teatre La Gleva, la Sala Fènix, la Sala Flyhard, El Maldà, el Teatre Tantarantana i la Sala Versus Glòries- que participaven de la programació del festival, es van unir per crear aquesta xarxa. Una associació que tenia com a objectiu agrupar l’activitat en línia dins del festival i donar visibilitat als projectes dels teatres de proximitat. El nom de l’associació té a veure amb les emocions que el públic viu al teatre de barri, “volíem una eina capaç de despertar els sentits del públic, fer sentir les emocions a flor de pell, commoure, en definitiva fer que se sentin vius”, esmenta Marina Marcos, codirectora d’El Maldà.

‘On el teatre batega’ aplega 11 teatres de barri de Barcelona MARTI FRADERA BOHERA

Però el projecte que les deu sales de proximitat havien creat no es podia quedar només en un festival. Tal com explica Isabella Pintani, codirectora de la Sala Fènix, “quan va finalitzar el Grec, els teatres ja ens coneixíem a través de reunions i vam descobrir que els nostres teatres tenien moltes coses en comú i que aquest projecte tenia molt potencial per seguir endavant”. Va ser llavors quan On el teatre batega va decidir continuar amb el web de la plataforma on es pot veure la programació de totes les sales i també, crear la iniciativa de convocatòries com la de Textos i Projectes 2021, que vol potenciar la creació de les disciplines teatrals i afavorir la divulgació de les arts escèniques contemporànies amb la finalitat de tenir una marca de sales de proximitat i captar l’atenció del públic.

També, es va crear l’abonament que permet disposar de deu entrades per assistir a qualsevol de les sales que formen part d’aquesta iniciativa i on l’usuari només ha de pagar 90€ per temporada. Aquest abonament convida els espectadors a conèixer sales que abans no havien visitat i també a guanyar una certa proximitat amb els creadors i companyies dels diferents teatres. “Es tracta de treballar plegats sota un mateix paraigua, un segell, destacant la singularitat de la vivència del teatre de prop”, esmenta la codirectora d’El Maldà. 

Pintani explica que encara que les sales van ser escollides per al Grec 2020, durant l’any es va sumar una sala més, el Teatre Eòlia, un teatre amb característiques semblants als altres com una sala petita, un aforament limitat i un cert apropament entre l’escenari i les butaques. De fet, les sales de proximitat han guanyat més popularitat fent campanyes i ajuntant les seves forces en l’àmbit de comunicació:  “Estem al començament del projecte i les coses s’aconsegueixen amb anys de feina, està sent un bon any i estem oberts a què entrin noves sales de proximitat al nostre projecte”.

Sens dubte, treballar en xarxa ha suposat que moltes més persones coneguin nous espais del món de la cultura. “Hi ha persones que han estat ajudant amb la difusió i amb el suport institucionals dels teatres”, esmenta Isabella Pintani, codirectora de la Sala Fènix, en referència a com ha afectat als onze teatres de proximitat la pandèmia. 

“Vam haver de tancar al març i fins a l’agost no vam poder tornar a obrir, no només ens van afectar els mesos tancats, sinó també les diverses restriccions”, explica Rafaela Rivas, responsable comunicació de la Sala Versus Glòries, però encara que la pandèmia els hi hagi deixat unes despeses que encara no han recuperat el teatre destaca que ADETCA “ha lluitat per aconseguir l’obertura i les ajudes, i sobretot, el suport del públic que ha confiat en nosaltres i ens ha ajudat a demostrar que la cultura és segura”, esmenta Rivas.

D’altra banda, segons Verónica Navas, cap de comunicació de l’Antic Teatre, la sala va patir molt, però “des del setembre de 2020, tot i els tancaments intermitents de la tardor i la reducció d’aforament, hem notat una comunitat molt vinculada i fidelitzada, juntament amb el suport de les altres deu sales”. La Sala Fènix, per la seva banda, explica que “vam tornar a obrir al setembre amb el 50% d’aforament, això ens ha afectat, però hem d’estar agraïts a les institucions perquè han donat a les sales de teatre i a les companyies i gràcies a elles hem pogut aguantar aquest any”, diu Pintani.

La Sala Versus Glòries tornarà al mes d’agost i setembre amb l’obra de teatre Angle Mort. L’Antic Teatre per la seva part, portarà la primera setmana d’agost el monòleg de Roger Pelàez Mandonguilles de Frenillo i al setembre la paraula clau serà l’humor, amb Macarena Recuerda Shepherd, Ajo & min. i l’estrena de Legaleón-T Teatro i Kolektivo Monstrenko, que no actuen a Catalunya des de 2017. I per finalitzar, la Sala Fènix al setembre tornarà amb Tecnòcrata d’Anthony Kmeid.

Nou comentari