Els concerts a demanda reinventen la programació musical de Barcelona

Els fans proposen i voten artistes perquè vinguin a tocar a la capital catalana, que concentra una quarta part dels "somnis fets realitat" de Cooncert

De viatge a Portugal per veure un dels seus artistes preferits, Pau Corbalan pensava per què havia de sortir del país per gaudir en directe dels cantants que li agraden. I va idear una manera nova de donar la veu als fans: una plataforma on puguin demanar als seus artistes predilectes que vinguin a Barcelona i assegurar-los prou massa crítica com perquè els vagi la pena programar-hi un concert.

El 2013 va crear una pàgina on els usuaris proposen un grup o cantant i també el lloc on els agradaria escoltar-lo en directe. Després comparteixen la petició a les xarxes, i si aconsegueixen el suport suficient, la plataforma inicia la contractació. L’empresa barcelonina, que s’anomena Cooncert, suma ja una llarga llista de “somnis fets realitat”. “Som una mena de change.org“, explica el creador de l’empresa, que també la defineix com una “promotora de concerts a demanda”. 

Corbalan reconeix que la situació geogràfica de Barcelona complica la programació de concerts a les gires europees dels artistes: està molt al sud del continent. Si el grup viatja en furgoneta per estalviar despeses, exemplifica el fundador de Cooncert, és probable que no vingui a la ciutat perquè està lluny del centre d’Europa. Tot i així, subratlla la “sort” de ser una capital molt atractiva per als artistes: si troben una opció rendible que els compensi el desplaçament, no s’ho pensen.

Concert a demanda de Cooncert. 31/3/2019 |@betlegrafias

Concert a demanda de Cooncert | @betlegrafias

Prop de mil peticions setmanals només a Barcelona

La rendibilitat és precisament el que ofereix Cooncert als grups i cantants: “Ens assegurem que hi ha interès”, precisa Corbalan. Gràcies a les propostes i els vots dels usuaris de la pàgina de Cooncert, poden programar actuacions que tindran públic garantit. Així, si una petició ha rebut 500 vots, posen de relleu que hi ha una quantitat important de persones interessades a assistir al concert. Ara bé, concedeix, “una cosa és votar i una altra és arribar a comprar les entrades”.

Cooncert aglutina una demanda potencial de més de 100.000 usuaris i rep unes 2.500 peticions setmanals, 800 de les quals a Barcelona. A més, tenen uns 10.000 artistes registrats a la plataforma. Un d’ells és el cantant i compositor Nil Moliner, un dels artistes que col·labora actualment en el ‘backstage’ d’aquest mètode alternatiu de promoció. L’empresa potencia des de fa mesos una relació més estreta amb els músics i un d’ells és l’estrella emergent de Sant Feliu de Llobregat. Amb aquests partners, la dinàmica de treball és la inversa: l’artista publica un avís per als seus fans a les xarxes demanant-los que proposin municipis on l’anirien a veure. La més votada serà la ciutat escollida perquè Moliner hi actuï.

Moliner recorda que quan va conèixer la iniciativa de Cooncert li va semblar “molt guai”. Li agrada estar en contacte directe amb els seus seguidors, diu, perquè a ell també li fa “il·lusió” quan els seus ídols li contesten missatges o comentaris a les xarxes. “Gràcies a Cooncert vas on la gent et vol escoltar”, resumeix el cantant.

Atrápalo també aposta pel feedback amb 200.000 comentaris anuals

El protagonisme del públic és una tendència creixent al sector musical, defensa Corbalan. Abans de crear Cooncert treballava a Atrápalo, on també tenen clara la importància dels usuaris. Tant, que fonts del portal admeten que per a ells l’opinió dels fans és “fonamental”. Des d’Atrápalo destaquen que utilitzen els comentaris que reben de cada espectacle per mantenir la qualitat de la seva oferta. Fonts de l’empresa especifiquen que reben més de 200.000 comentaris a l’any d’usuaris que donen la seva opinió generosament sobre els espectacles que han anat a veure, per orientar a futurs assistents potencials. “El seu punt de vista és vital per identificar problemes i possibles millores”, afegeixen.

Nou comentari