El Teatre Lliure comença l’any fort, amb una catarsis pròpia i de tot el sector teatral. Per tercer any consecutiu la institució barcelonina dedica una quinzena a la reflexió sobre el fet teatral, anomenada Katharsis. Enguany gira al voltant de l’impacte de la identitat en les arts escèniques: com influeixen en el teatre actual “les arrels i nacionalitats, la classe social, el gènere, els desitjos i pors, l’espai i el temps”.

Així, del 16 al 31 de gener l’escenari de Montjuïc acull un programa que inclou 8 propostes teatrals. El paquet de tres entrades costa 39 euros, és a dir, només 13 euros per espectacle.

El cicle l’inaugura O Barco/The Boat, una instal·lació de Grada Kilomba que es podrà visitar tota la quinzena a la plaça Margarida Xirgu de Montjuïc. Es tracta d’una performance dividida en tres actes, protagonitzada per diverses generacions de les comunitats afrodescendents i amb producció musical de Kalaf Epalanga. Tot un jardí de memòria i de contemplació del futur, que convida l’espectador a preguntar-se quines històries s’expliquen, qui ho fa, on i com. 

Al fossat 2 de Montjuïc, del 19 al 30 de gener, podrà veure’s Con Versos, de la companyia El arabesco. Un muntatge que narra història a partir d’objectes, “fent una mica de teatre” per fugir de la tòpica classe magistral plena de cognoms i dates rellevants. Dues hores diferents que no deixaran indiferent ningú.

D’altra banda, l’Espai Lliure oferirà durant quatre dies (19-23 de gener) l’obra experimental Tête-à-tête de Stéphane Gladyszewski. A mig camí entre el teatre d’objectes, la instal·lació òptica i el conte existencial, demana a l’espectador que fiqui el rostre en una màscara que està incrustada en un plafó desmuntable. A través d’uns auriculars acoblats a un sistema de so ambient, es banyarà en un univers sonor immersiu en el qual la veu d’un noi li xiuxiueja les paraules del poeta Octavio Paz, “Dos cuerpos frente a frente (…)”.

O Barco/The Boat, performance de Grada Kilomba al Teatre Lliure / Foto: Bruno Simao

El 21 i 22 de gener serà el torn de l’òpera Silenzio!, dirigida per Ramona Nagabczyńska. Una reflexió sobre la veu femenina, en el marc privilegiat de la Sala Fabià Puigserver. L’obra sosté que el cant femení trobat el seu equivalent dominant en les àries operístiques creades per compositors homes i es barreja amb la refinada propaganda d’un ordre nociu.

La penúltima proposta és The Hamartia Trilogy, creada i dirigida per l’artista coreà Jaha Koo. Es podrà veure el 29 i 30 de gener a la Sala Fabià Puigserver. En realitat és un tríptic format per 3 espectacles: Lolling & Rolling penetra en la moda del ‘frenectomia lingual’ –operar la llengua als infants perquè tinguin més bona pronúncia en anglès–; Cuckoo viatja pels últims 20 anys de la història de Corea a través de màquines de coure arròs parlants; i The History of Korean Western Theatre barreja històries personals amb fets històrics, polítics i sociològics per entendre la colonització escènica.

Finalment tanca el cicle Together, de Leja Jurišić i Marko Mandič en col·laboració amb el director Bojan Jablanovec i l’escriptora Semira Osmanagić. Una proposta que només es podrà veure el dia 30 a l’Espai Lliure i que reflexiona sobre la “inflació insuportable de la performativitat”: quan tot és una performance, ens ofeguem en la mediatització constant i en els actes efímers. L’obra subratlla que generar un vincle sòlid i durador amb quelcom significatiu demana una inversió que avui és cada vegada més difícil de pagar.

Nou comentari