Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El Pavelló Victòria Eugènia es queda sense exposicions després d’una reforma de 2,5 milions
  • CA

El Pavelló Victòria Eugènia de Montjuïc acaba d’estrenar discretament unes obres que han costat 2,5 milions d’euros a l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), però de moment no hi ha cap previsió de quan es començarà a fer servir per acollir exposicions. El retard en la signatura d’un acord amb el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i altres museus de la zona, que havien d’utilitzar l’espai per a exposicions temporals de gran renom internacional, deixa sense data un dels projectes culturals més ambiciosos dels últims anys.

La recuperació del pavelló era una jugada a tres bandes entre l’ICUB, la Fira de Barcelona i el MNAC que va impulsar Jaume Collboni quan era regidor de Cultura de l’Ajuntament i que abans ja havia explorat l’equip de Xavier Trias. El 2017 es va signar un conveni amb Fira per recuperar la gestió de la meitat de l’edifici, d’uns 14.000 metres quadrats i infrautilitzat, i convertir-lo en una espècie de Grand Palais barceloní. La sortida del PSC del govern municipal va deixar a l’aire el projecte, que també s’ha refredat per la falta d’un pla estratègic del MNAC: està pendent d’aprovació des de fa un parell d’anys per manca de consens entre les tres administracions –estatal, catalana i municipal– que conformen el patronat.

Falten més reformes

Malgrat que el MNAC sempre ha mostrat interès en la iniciativa perquè considera el Pavelló Victòria Eugènia com “l’ampliació natural del museu”, fonts de la institució expliquen al TOT Barcelona que l’espai encara necessita una segona remodelació, de cost indeterminat, per poder acollir obres d’art. Avui, per exemple, no disposa de climatització, seguretat, recepció o serveis. L’ICUB ha confirmat a aquest diari que tampoc té previst donar-li cap ús provisional perquè “s’ha de parlar amb la resta d’institucions implicades i són processos molt feixucs“.

“Colau no ha fet res bé amb el Pavelló Victòria Eugènia”, critica Collboni. “Havíem previst a un any vista com havia de funcionar aquest espai i lamentablement el govern municipal ho ha capgirat”, diu. El candidat socialista defensa la recuperació de l’edifici com una peça “fonamental” per millorar l’oferta cultural de Barcelona i “canviar el model turístic de la ciutat”. Collboni també retreu a l’actual equip de Cultura que hagi deixat el futur del pavelló “únicament en mans del MNAC, que probablement no té els recursos suficients per acollir i produir aquestes grans exposicions del circuit internacional”.

Esperant el MNAC

“Ni s’ha descartat ni s’ha acordat res”, argumenta l’ICUB. Fonts de l’institut municipal expliquen que no hi ha hagut cap canvi de plans, sinó que estan esperant a parlar amb MNAC, CaixaForum, Fundació Miró i Fundació Mies van der Rohe “per decidir conjuntament què s’hi farà”. La qüestió, en qualsevol cas, és que no hi ha terminis per concretar l’ús futur. És una operació complexa perquè implica a molta gent i depèn en gran mesura de les intencions del MNAC, que per ser el museu més proper a l’espai condicionarà molt el destí del pavelló. La proximitat de les eleccions estatals i municipals, que paralitzen la maquinària política, tampoc ajuda.

Per acabar de complicar les coses, el MNAC ha assegurat que no té pressa per instal·lar-se al Pavelló Victòria Eugènia perquè no es vol precipitar: “Els plans del museu són utilitzar tot l’edifici i està disposat a fer-ho per fases”. Ara bé, exigeixen que es consensuï un calendari d’actuacions i inversions. “No volem començar sense saber com s’acabarà”, reiteren. El museu té previst utilitzar el pavelló per posar-hi la col·lecció d’Art Modern, que consta de més de 1.500 peces, i habilitar una part per fer-hi exposicions temporals i una altra per la biblioteca, que es transformarà en un centre d’estudis.

Un pla estratègic vital

Però per poder definir aquest full de ruta el MNAC necessita un pla estratègic nou, que està a sobre la taula des de mitjans del 2017. Encara no s’ha pogut aprovar, entre altres coses, per l’aplicació del 155 primer i la moció de censura de Pedro Sánchez després, que van trastocar el calendari de treball. La direcció del museu fa mig any que manté reunions gairebé setmanals amb el patronat per intentar tancar el pla abans de les eleccions estatals del 28 d’abril. En el millor dels casos hi haurà un anunci després de la Setmana Santa.

Tot i això, el pla estratègic només el primer pas d’un procés que “pot durar anys”, reconeix el museu. “Traslladar la col·lecció d’Art Modern és una operació complicada que requereix una gran inversió” i, a més de la falta de fons assignats, hi ha un problema burocràtic. La Fira té la concessió de la gestió del Pavelló Victòria Eugènia i de la resta de palaus de Montjuïc fins al 2025. L’acord amb l’ICUB contempla la cessió de 6.350 metres quadrats de l’edifici fins al 2021 –l’altre meitat es fa servir per actes corporatius i esdeveniments firals complementaris– i després es pot prorrogar quatre anys més, una data que coincideix amb la fi de tota la concessió.

Fonts de Fira han explicat que el 2025 “s’ha de renovar la concessió del recinte de Montjuïc i llavors ja es veurà què passa” amb la meitat de pavelló assignada ara a la Fira. Ja que fa unes setmanes es va anunciar el projecte “Univers Montjuïc”, una ambiciosa remodelació de tot el recinte firal que té com a horitzó final el 2029, l’any del centenari de l’Exposició Universal que es va celebrar a Barcelona el 1929 i que va redibuixar la muntanya de Montjuïc. El projecte està en fase d’estudi i contempla donar usos culturals al Pavelló Victòria Eugènia i ubicar al Pavelló Alfons XIII –just al davant– un auditori per a congressos. Encara falta una dècada perquè aquesta rehabilitació sigui una realitat i mentrestant Barcelona es pot quedar sense saber què fer amb un espai únic i recent rehabilitat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa