El DocsBarcelona supera els 130.000 espectadors en la seva edició en línia a Filmin

El documental 'Faith' rep el premi del festival a la millor pel·lícula i '¿Puedes oírme?, el premi del públic

El DocsBarcelona ha tancat aquest diumenge la seva 23a edició, que s’ha celebrat en línia, amb més de 130.000 espectadors a Filmin. El seu director, Joan Gonzàlez, ha ressaltat que els resultats són “espectaculars i una barbaritat”. El 2019 van ser 12.500 els assistents a les sales de Barcelona en deu dies de programació. L’edició 2020, que ha acollit 36 documentals provinents de 22 països, ha assegurat que les projeccions en línia han arribat per quedar-se com a segona finestra del festival.

Faith de Valentina Pedicini, la història d’una secta de monjos guerrers, ha rebut el premi DocsBarcelona a la millor pel·lícula d’aquesta edició i ‘¿Puedes oírme?’, de Pedro Ballesteros sobre Jaume Plensa, el premi del públic. El DocsBarcelona ha destacat l’èxit d’enguany i ha recordat les xifre de públic d’altres festivals europeus com el DOK.fest Munich, que ha tingut 75.000 espectadors en la seva edició online, i CPH:DOX (Copenhagen) amb 117.000.

El festival ha acomiadat la 23a edició amb l’estrena de ‘Forman vs. Forman’, de la cineasta txeca Helena Třeštíková, que retrata la figura del seu compatriota Milos Forman, director de films com ‘Amadeus’ o ‘Algú va volar sobre el niu del cucut’.

Premis per tots els gustos

La gran triomfadora ha estat ‘Faith’, que ha rebut el premi a millor documental. Una cinta en la qual la italiana Valentina Pedicini retrata el dia a dia d’una secta de monjos guerrers, formada per lluitadors d’arts marcials que es preparen per salvar el planeta quan arribi l’apocalipsi. El premi del públic ha estat per ‘¿Puedes oírme?’ de Pedro Ballesteros, un llargmetratge que viatja arreu del món de la mà de l’escultor Jaume Plensa i de les seves obres. El documental s’endinsa en l’univers de Plensa, en les seves instal·lacions i també en la seva filosofia i reflexions sobre l’art i l’espai públic. En declaracions a l’ACN, Ballesteros assegura que ‘¿Puedes oírme?’ “no és una biografia, sinó un documental construït amb idees” que retrata un moment determinat de la vida de Jaume Plensa entre febrer de 2018 i juliol de 2019.

La kenyana ‘The letter’ de Maia Lekow i Christopher King ha rebut la menció espacial del jurat panorama; ‘Solo’ d’Artemio Benki, el premi nou talent; ‘El gran viaje al país pequeño’ de Mariana Viñoles, el premi latitud antaviana; ‘Il varco’ de Michele Manzolini i Federico Ferrone, el premi WTD; ‘Overseas’ de Sung-A Yoon, el premi Amnistia Internacional de Catalunya; ‘Mareas ocultas’ de Mònica Cambra, el premi DOC-U, i ‘That wich does not kill’ d’Alexe Poukine, el premi jurat jove reteena.

Així mateix, el premi docs del mes ha estat per ‘Womanhood’, de Beryl Magoko, i el ProDocs, per ‘És a l’aire’, de Christophe Sion i Santi Suárez, i ‘King Ray’, de Sergio Romero Castaño. Els espectadors adolescents han decidit que ‘Lo que diran’, de Nila Núñez, s’emporti el Premi Docs&Teens.

Premis de la indústria

Pel que fa els guardons de la indústria, el Premi Public Pitch ha estat per ‘Science Fiction’, de Matthew Barton, Francisco Forbes i Ferran Romeu; el Premi DAE al nou talent per ‘Long Live My Happy Head’, de Will Hewitt i Austen McCowan; el Premi FipaDoc, per ‘Savoy’, de Zohar Wagner; el Premi East Doc Platform, per ‘Fight’, de Lilit Movsisyan, i el Premi Music Library, per ‘1001 days’, de Chloe White.

El festival ha ressaltat que el palmarès recull “el brillant paper” de les dones directores en la collita de documentals de l’any, ja que vuit d’elles s’emporten algun dels premis del festival.

Per altra banda, amb un 52% de creixement en el nombre de finançadors presents al festival, entre ells Netflix, HBO, Disney, Al Jazeera, Arte, Movistar + o NHK, el DocsBarcelona 2020 ha inclòs entre les seves activitats un mercat de finançament de llargmetratges i, per primer cop, un d’específic de sèries documentals en desenvolupament.

Nou comentari