El DocsBarcelona mantindrà les seccions i activitats en una edició online

Es podrà veure online a Filmin amb 35 documentals | S'estrenarà 'Constel·lació Comelade' dedicat a l'univers del músic i '¿Puedes oírme?' sobre l'artista Jaume Plensa

La 23a edició del DocsBarcelona mantindrà les seves seccions i activitats en una edició online que arribarà a tot l’estat espanyol a través de la plataforma Filmin amb 35 documentals (28 llargmetratges i 7 curts) de 22 països. Els darrers treballs d’Ai Weiwei (‘Vivos’), Helena Třeštíková (‘Forman vs. Forman’) i Anders Østergaard (‘Winter Journey’) encapçalen la programació. El certamen estrenarà el documental ‘Constel·lació Comelade’ sobre Pascal Comelade i ‘¿Puedes oírme?’ dedicat a Jaume Plensa. El 55% de la programació està signada per directores i l’edició d’enguany del festival és “especialment sensible amb temàtiques que posen en primer pla la figura de la dona”. El DocsBarcelona se celebrarà entre el 19 i el 31 de maig.La 23a edició de DocsBarcelona se celebrarà online a Filmin arran de la crisi del coronavirus, com ha passat també en el cas del D’A Film Festival que arrenca aquest dijous. El director del DocsBarcelona, Joan Gonzàlez, assenyala que “aquesta és una edició excepcional. Hem volgut protegir el festival i la seva cita anual, l’equip que hi treballa i les obres dels valents cineastes que amb el seu art ens aproparan històries que han estat elaborant durant mesos o anys per a ser compartides amb els espectadors”. El volum de títols, 35, disminueix poc respecte passades edicions, que rondaven la quarantena de pel·lícules i 19 de les quals són òperes primes.

Pol Roig, coordinador de la programació del DocsBarcelona, explica que el conjunt de les pel·lícules programades “constitueixen un mapa per orientar-nos en el nou món que està emergint” amb temes com “l’impacte de la Intel·ligència Artifical, l’ús de tècniques d’hipnosi col·lectiva per a manipular les masses o l’espiritualitat com antídot per a la desorientació existencial”.

13 treballs optaran al Premi al Millor Documental DocsBarcelona dins la Secció Oficial Panorama. Hi destaquen, entre d’altres, títols com ‘Vivos’, de l’artista, activista i dissident xinès Ai Weiwei; la txeca Helena Třeštíková signa, juntament amb Jakub Hejna, ‘Forman vs. Forman’; ‘Solo’ del productor Artemio Benki; ‘Winter Journey’, del danès Anders Østergaard; ‘Overseas’, de la cineasta coreana Sung A-Yoon i ‘Hi, A.I.’, de l’alemanya Isa Willinger.

Produccions catalanes

Pel que fa a les produccions catalanes, s’hi podran veure un total d’11 títols, els més destacats dins la secció ‘Latitud’ dedicada a títols iberoamericans. S’han programat pel·lícules com ‘¿Puedes oírme?’, dirigida per Pedro Ballesteros i produïda per Paco Poch, que es submergeix en l’obra i la personalitat de l’artista Jaume Plensa i ‘La nova escola’, de Ventura Durall, sobre l’intent de revolució educativa impulsat per l’Escola Nova 21, amb un programa basat en l’aprenentatge competencial. El festival projectarà també ‘Constel·lació Comelade’, del director Luis Ortas sobre l’univers creatiu del músic. Dins la secció Doc-U, dedicada al talent dels centres d’estudis superiors del país, s’hi podran veure una selecció de títols que demostren els treballs de les noves generacions.

Directores

El 55% de la programació està signada per directores i l’edició d’enguany del festival és “especialment sensible amb temàtiques que posen en primer pla la figura de la dona” amb títols com ‘That Which Does Not Kill’, d’Alexe Poukine; ‘Advocate’, de Rachel Leah Jones i Philippe Bellaïche; ‘The Magic Life of V’, de Tonislav Hristov; ‘Zona árida’, de la directora i artista visual brasilera Fernanda Pessoa i ‘Salka, en la tierra de nadie’, de Xavi Herrero.

El DocsBarcelona 2020 manté un complet palmarès amb una desena de guardons i reconeixements. La periodista i directora del programa Sense Ficció Montse Armengou, l’escriptor, crític cinematogràfic i cap d’exposicions del CCCB Jordi Costa, la periodista Maria Xinxó i la responsable d’indústria de Dok Leipzig Brigid O’Shea, decidiran els premis corresponents a la secció Panorama. La muntadora (guanyadora de dos Goya) Teresa Font, la cineasta Cosima Dannoritzer i la crítica de cinema i professora Eulàlia Iglesias formen el jurat de la secció Latitud. I pel que fa a la secció What the Doc!, l’encarregat de decidir el premi serà el crític de cinema i professor d’Anàlisi Fílmica Manu Yáñez. El periodista Roger Carandell, la muntadora i directora Nila Nuñez i el documentalista l’activista Pol Galofre decidiran el Premi a la millor pel·lícula de la secció DOC-U.

Respecte el desenvolupament de nous projectes i la cerca de finançament, 40 finançadors de plataformes i televisions com Netflix, Disney, Al Jazeera, Arte, Movistar+ o la NHK del Japó, entre d’altres, han confirmat de moment la seva presència. El festival ha organitzat conferències i taules rodones adreçades a professionals d’arreu del món però obertes a tothom. Una de les iniciatives més destacades és una trobada amb el danès Niels Pagh Andersen, muntador de llargmetratges com ‘The Act of Killing’, ‘The Look of Silence’ o ‘Human Flow’ i que té dues pel·lícules, ‘Vivos’ i ‘Songs of Repression’ al festival. També es tractaran temes com l’afectació del coronavirus a la indústria audiovisual espanyola o als seus festivals de cinema.

Nou comentari