La cascada de la Casa Vicens de Gaudí ressuscita al Museu de les Aigües

L'original va ser destruïda l'any 1946 durant la urbanització dels terrenys i ara s'ha reconstruït a escala real i amb les mateixes tècniques

El Museu de les Aigües ha presentat aquest dijous la reproducció de la cascada de la Casa Vicens de Gaudí que en breu s’obrirà al públic. Es tracta d’una reproducció fidedigna i a escala real de la font que l’arquitecte català va construir l’any 1883 a la casa del carrer Carolines del barri de Gràcia, el seu primer gran projecte a Barcelona. Destruïda l’any 1946 quan els propietaris van vendre bona part dels terrenys que ocupava el jardí per urbanitzar-los, la reconstrucció s’ha fet seguint els plànols originals que es conservaven al districte de Gràcia i amb les tècniques constructives i els materials de l’època. “Ressuscitar aquesta obra de Gaudí ha estat un miracle”, ha destacat Daniel Giralt-Miracle, comissari de l’any Gaudí el 2002 i responsable de la reconstrucció.

Sònia Hernández, directora del Museu de les Aigües –ubicat a Cornellà de Llobregat–, explica que la reproducció de la cascada forma part del projecte de condicionament, senyalització i interpretació del jardí del museu. L’objectiu és integrar-lo en el conjunt museístic. Així, la cascada serà la “joia” d’un seguit de fonts d’interès patrimonial situades a l’aire lliure i dins un entorn enjardinat a l’estil industrial de la dècada dels anys 30.  

Sobre la reproducció, que s’ha fet en sis mesos, el seu responsable, Daniel Giralt-Miracle, assenyala que el més difícil ha estat “ser fidel a l’arquitectura de Gaudí”. Així, els 27.000 maons utilitzats s’han fabricat artesanalment, un a un, a la manera com es feia a l’època. Pel que fa al procés constructiu, no s’ha afegit cap mena de reforç estructural, més enllà dels maons i el morter originals. També es va fer una maqueta de paraboloides hiperbòlics, una mena de pilot a escala, per buscar solucions constructives de la part més complicada i singular de la font.

Giralt-Miracle explica que més enllà de la seva funció ornamental, la font estava dissenyada per refrescar el jardí de la Casa Vicens jugant amb les corrents d’aire i la cascada d’aigua. És per això que ha assegurat que “no hi havia lloc millor per ubicar-la” que el Museu de les Aigües, un equipament cultural que explica el cicle de l’aigua. 

Nou comentari